Tuesday, October 15, 2013

Ikväll, live on stage: The screaming eagle of soul - Mr Charles Bradley!

The screaming eagle of soul leverar magi. Är han hälften så bra ikväll kommer det att vara värt den trötthet jag lär få uppleva på jobbet imorgon.
Jag rekommenderar särskilt danspartiet som börjar vid ca 4:00.

Jag, som på sätt och vis ibland undrar om jag inte är född sisådär 20 år för sent, åtminstone musikaliskt, har ju aldrig fått chansen att fått chansen att se många av mina hjältar live. Wilson Pickett, Otis Redding, Sam Cooke, James Brown...när jag upptäckte och lärde mig älska soulmusik var de flesta av dem redan döda. Eller åtminstone för gamla för att fortfarande orka leverera det man önskar.

Tur då att Charles Bradley finns och visar att klassisk soul är högst relevant och vid liv än idag. Och ikväll spelar han på Nalen. Jag kommer såklart stå längst fram. Och eventuellt gråta en skvätt.

Charles är inte bara en otrolig sångare utan dessutom en fantastiskt varm, kärleksfull och stark människa med en otrolig historia bakom sig. Jag rekommenderar varmt denna dokumentär om honom. Se dock till att ha näsdukarna redo. 
Dagens:
Charles Bradley - You Put The Flame On It

No comments: