Friday, March 22, 2013

Förfäder.

Ursäkta den dåliga upplösningen, detta är en bild Jocke taget med sin mobil. Jag skall ordna en bättre version av fotot vid tillfälle och kommer självklart att posta det här i bloggen då.

Det verkar som om Blacksmiths inte var först med scooterkortege i Eskilstuna. Härom dagen fick nämligen min kamrat Jocke detta gamla foto av en bekant som i sin tur hittat det på en antikaffär i staden. Vi vet egentligen ingenting om det, mer än att det är gammalt och taget vid Rådhustorget här i Eskilstuna, gissningsvis någon gång på 50-talet.

Patrik Hammarsten, en scooteristkollega från Stockholm, har berättat att Vespa Rallye de Stockholm, som gick av stapeln 1955, passerade genom Eskilstuna så en inte alltför vågad gissning är att det är fotat under detta. Jag vet sedan tidigare att det också funnits en Vespa Club Eskilstuna en gång i tiden (enbart på grund av att jag vid ett tillfälle sett ett av deras märken till salu på Tradera) så man kan anta att de hade ett finger med i spelet, men då jag inte lyckats få redan på någonting mer om dem törs jag inte säga det med säkerhet.

Oavsett vilka personerna på bilden än är och när det är taget är det ett härligt foto och kul att se att så många scootrar rullat i kortege på stadens gator många år innan vi fick för oss att börja arrangera Eskilsphenia.

Dagens:

Miles Kane - Inhaler

No comments: