Wednesday, January 09, 2013

Tjena bäver!


Eftersom det varit töväder och vår i luften (ja, jag inser att det fortfarande är vinter med det här känts som vår) hade jag tänkt ta ut scootern på en vända igår...men det gick i stöpet ganska rejält när jag glad i hågen gick upp på på morgonen och insåg att snön föll igen.

Nåja - på sätt och vis var det tur, för om jag kunnat ta scootern hade jag antagligen inte funnit mig själv promenerandes på kvällen och i så fall hade jag inte sprungit på den här killen. Eller tjejen. Jag har ingen aning om hur man ser skillnad på han- och honbävrar.

En häftig upplevelse, framför allt eftersom bävrar i vanliga fall är så skygga. Jag vet att det finns ganska många sådana i Eskilstuna-ån och har sprungit på de tidigare, men då ser man allt som oftast bara något i ögonvrån eller en svans som snabbt försvinner ned i vattnet. Den här däremot satt vid kanten av ån, precis vid faktoriholmarna, och smaskade på något. Jag vet inte vad det var, men uppenbarligen var det gott eftersom den inte brydde sig om att jag stod bara någon meter ifrån den och tog kort. Så pass nära att jag till och med kunde höra hur den tuggade.

Min enda egentliga kommentar är: jösses, vad stora de är när man ser de nära inpå.

Dagens:
Brian Auger - The In Crowd

No comments: