Thursday, June 07, 2012

I rymden kan ingen höra dig skrika.


Just ja...förra veckan var jag och min gode vän på världspremiären av Prometheus. Det senaste tillskottet till filmserien som inleddes för över 30 år sedan, 1979, med den fantastiska och än idag ytterst obehagliga  Alien - Den åttonde passageraren.

För såväl mig som Ljungman, som älskat dessa filmer mer eller mindre sedan barnsben, var det något av en högtidsstund. Inte minst eftersom denna del, som utspelar sig bra många år INNAN första Alienfilmen inte bara innebär Ridley Scotts återkomst som regissör utan dessutom väljer allt helt ignorera de smått avskyvärt usla Alien vs Predator-filmerna som kommit sista åren och som inte har något alls att göra med originalserien utan är en ren franchiseprodukt.

Hur var filmen då? Den var fantastisk. Inte bara mycket välgjord och med 3D-effekter som faktiskt höjde upplevelsen (vilket jag inte upplevt på tidigare 3D-rullar jag sett) utan dessutom var storyn betydligt mer djupsinnig än man förväntar sig (även om man väljer att ignorera Alien vs Predator-skräpet) och kretsade inte enbart kring rymdskräck utan lika mycket kring frågeställningar om tro, framtid och människans ursprung. Att den var riktigt obehaglig, så pass att till och med jag som är ganska luttrad nästan kände mig manad att titta bort vissa scener, var enbart en bonus.

En annan intressant faktor jag törs nämna utan att förstöra allt för mycket för de som inte sett den men tänker göra det (eftersom det faktiskt står i förhandsinfon) var att detta i teorin är den inledande delen i Alien-sagan, men att den trots det egentligen inte innehåller den xenomorph vi kommit att förknippa med namnet...i alla fall inte i den formen vi är vana att se den. Den lägger snarare kartan för vad som komma skall.

Mer än så vill jag inte avslöja, utan nöjer mig med att konstatera att alla som har den minsta relation till de tidigare delarna har en högttidsstund framför sig. Och att jag såväl misstänker som hoppas att ytterligare en del (som man ju kan hoppas är regissserad av James Cameron) är på väg och att den kommer att knyta ihop de lösa trådar och obesvarade frågor Prometheus lämnar efter sig.

Och just ja - alla vet väl redan att det är Sveriges egen Noomi Rapace som spelar huvudrollen?

Slutligen: den officiella trailern, som bara den är tillräckligt för att frambringa gåshud hos varje sant Alien-fan.


Dagens:
Love Antell - Du Växer Upp

No comments: