Wednesday, May 16, 2012

Snart i handeln!

Vem kan ha fotat omlagsbilden?

Jag minns faktiskt inte om jag nämnt det tidigare, men för ett tag sedan blev jag kontaktad av Bryan Davis. En amerikan som driver något han kallar Unified Pride. UP fokuserar på musik, film och böcker som handlar om skinheads. Alltså riktiga, originalskinheads - inte den skabbiga, rasistiska sorten som vi tyvärr mestadels fått dras med i Sverige. Eftersom lite av samma problematik av förklarliga skäl alltid funnit i staterna är en av hans/deras huvudsyften att sprida kunskap om vad skinheadkulturen egentligen handlar om och visa att den "riktiga" varianten inte alls är rasistisk - utan är en kultur som har sina rötter i 60-talet och i mångt och mycket kretsar kring västindisk kultur och "svart" musik såsom soul och ska . Samt att förtydliga att den faktiskt till stor del är något av en lite hårdare systerkultur till modsen som handlar till stor del om still och finess...något man kanske har svårt att tänka sig om man bara stött på de rakhyvelssnaggade dräggen klädda i knähöga get-a-grips, för stora bombarjackor och cammobyxor som vi mestadels fått dras med här i landet de sista 20 åren.

UP har tidigare släppt en uppskattad DVD vid namn Skinhead Cross Culture...och nu är det snart dags för deras nästa projekt: en fotobok med det enkla och talande namnet "Skinhead". I den kommer fotografer från hela världen, Spanien, Asien, Italien, Tyskland mm, att medverka och ge sin bild av original-skin scenen i just sitt hemland. Jag blev redan för över ett år sedan kontaktad med förfrågan ifall jag ville representera såväl skandinavien som scooterscenen (som ju är en inte obetydlig del av kulturen). Självklart ville jag det och skickade in bilder för urval. Sedan tog det lång tid, eftersom diverse problem med finansiering och tryckerier uppstod. Men så, härom dagen, fick jag mail om att allt var så gott som klart och att boken kommer att gå på tryck inom en vecka eller två. Och inte nog med det - en av mina bilder har hamnat på omslaget!

Jag behöver väl knappast förtydliga att jag är såväl smickrad som glad? Så, någon gång under sommaren kommer ni att kunna beställa boken Skinhead, fylld med fina bilder (varav två eller tre uppslag är mina) på en internationell webbshop typ Amazon. Ni kan räkna kallt med att kunna läsa om det här när det blir aktuellt!

Dagens:
Symarip - Skinhead Moonstomp

No comments: