Friday, May 18, 2012

Lambretta TV 175 - etapp tre.

Det blev en kort sejour i garaget idag, men eftersom jag hade någon timme att slå ihjäl innan jobbet gick jag ned för att få i alla fall lite gjort. Nu drar ju säsongen igång på riktigt snart - nästa helg är årets första stora träff. Därför har jag, hör och häpna, plockat ut ett par lediga dagar nästa vecka för att kunna meka ordentligt. Planen är att definitivt bli klar med TV:n till helgen och med lite tur kanske även med Silvern.

Det här är i alla fall vad jag hann med idag. Nu är det jobbhelg, så scootrarna får vila i garaget till på måndag.

 Dags att montera "the sliding dog" (så var det där med svenska namn på saker igen) på bakaxeln. Minns ni de två silverkulorna och fjäderna jag sade att man inte ville tappa bort för ett par inlägg sedan? De skall ned i ett genomgående hålet och sedan skall "glidhunden" tryckas över dem. Det är en operation som med fördel utförs med hela klabbet nedstoppat i en genomskinlig plastpåse, annars är risken att man får leta över hela garaget efter de små delarna. För det krävs ALLTID ett par försök. 

 På plats!

 För att kunna återmontera bakaxeln måste växelarmen lossas...

 Likaså växelföraren. 

 När allt spårar som det skall dras bakaxeln på plats. Det finns svindyra specialverktyg för att göra detta, men fungerar lika bra att helt enkelt bara skruva på baknavet igen och dra den på plats med det, därför gör jag så istället. 

 Det lilla lagret till julgranen måste bytas och sätts på plats med en generös klutt fett.

Därefter monteras växlarna. Är det första gången man gör detta kan det vara bra att ha skrivit upp hur de låg när man plockade isär, men eftersom jag varit och pillat i ett par Lammymotorer förut minns jag ändå.

Alla växlarna på plats! Och det nya shimset. Nu får den stå över helgen. På måndag räknar jag med att montera ihop det sista och provstarta.

Dagens:
Bob Andy - Young, Gifted And Black

No comments: