Thursday, February 09, 2012

Welcome to Älvdalen.

För ganska exakt ett år sedan tog jag och Elenor en semesterweekend och åkte till Älvdalen. Vi visste det inte när vi begav oss dit, men Älvdalen under vintern kan vara Sveriges mest deprimerande bygd. Hur det är på sommaren kan jag inte uttala mig om eftersom jag, tack och lov, bara varit där en gång - fast i ärlighetens namn kan jag tänka mig att det inte direkt är sveriges Las Vegas då heller.

Hur som helst, vi var där fredag till söndag och hängav oss åt att bada i hotellets bubbelpool samt att käka Lars Kristerz-bakelser. Det var nämligen det enda som fanns att göra. Ja, förutom att pulsa runt i snön och hänga utanför porfyr & Hagström-museumet som naturligtvis var stängt. Till Älvdalens försvar skall dock sägas att det faktiskt fanns en krog också. Tyvärr var den bara öppen en helg i månaden och det var inte just den helgen vi var där. En vecka tidigare hade det dock varit en rejäl Eddie Meduza-afton. Det fick vi återberättat av de enda hotellgästerna förutom oss - ett gäng säsongsarbetare från det närliggande bruket som var inhysta där.

Hur som helst, jag har slutligen kommit mig för att lägga upp några av de bilder jag tog under våra promenader den helgen - de finns här. Välkomna till Älvdalen.

Dagens:
Leonard Cohen - Amen

2 comments:

Stefan Jansson said...

Älvdalen låter som ett måste, åtminstone en gång i livet. De där bakelsen låter ju lite spännande i alla fall.

Ronnie said...

Det är helt klart något alla borde få uppleva - särskilt bakelsen!
Jag rekommenderar dig dock att, till skillnad från oss, åka dit under sommaren. Då får du chansen att uppleva sådant här:

http://www.dalademokraten.se/Noje/Nyheter/2011/08/12/Eddie-Meduza-var-nagot-utover-det-vanliga/