Sunday, July 03, 2011

Sommar = spontanitet.

...därför var det trevligt att inte bara jag var ledig i torsdags, utan även min scooteristvän Mike från Mondo Classic Scooter Society i Örebro. På grund av det bestämde vi han skulle bränna över till Eskilstuna över dagen för att ta en liten tur. Ännu trevligare blev det när det visade sig att Mogge, även han från Mondo, samt Mats från Nykvarn också var lediga och ville haka på. Jag mötte upp dem inne i stan för att leda vägen hem till mig där även min Blacksmiths-kollega Nisse och farsan mötte upp strax därefter. Elle hängde också på, sittandes på sadeln bakom mig.

Vi blev alltså sju personer som drog iväg ut på småvägarna utanför Eskilstuna i den stekande solen för att först få i oss lite mat på Marys Café och därefter fortsätta ut till Slätviken för lite bad och strandhäng. Efter en eller två timmar, som vissa spenderade flämtandes på handdukar vid strandkanten och andra i vattet hade vi fått nog av att gassa i solen - men inte av att umgås. Därför fortsatte vi hem till mig för att ägna lite tid åt att skruva. Farsan avvek dock innan och Mogge beslutade att styra tiotumshjulen hem mot Örebro. Mike däremot bestämde sig för att inte åka hem alls utan istället ta några kalla öl och spendera natten på vår soffa.

Väl hemma vid mitt garage gav sig således Mike och Mats i kast med att försöka lösa mysteriet med de icke fungerande lysena på Mats GS. Jag och Nisse gav oss iväg för att fixa lite att dricka till kvällen samt en ny lampa till framlyktan på hans PX (som skulle besiktas dagen efter - varför vara ute i god tid, liksom?). Dessutom anslöt Jocke med sin Vespa 50 och förhoppningar om att vi skulle få ordning på den - följetongen kring den börjar ju bli nästan löjligt lång och även om den nu startar och går att köra är den inte riktigt 100 ännu.
Min gode vän Johan kikade också förbi, om än på cykel denna gång.

Några timmar och ett par öl senare fungerade såväl Mats som Nisses lysen och vi hade kommit fram till en bra teori om vad som strular med Jockes V50 - den kräver dock lite förmodligen lite delar som inte fanns tillgängliga och får därför vänta ett tag till med att bli åtgärdad. Därför beslutade vi oss för att bryta upp (att Mats återvände en kvart senare med vilt baktändande scooter och fick spendera ytterligare någon timme på garageuppfarten innan han kunde ta sig hem är en annan historia).

Jag, Elle och Mike fortsatte upp på vår balkong där vi blev sittande lite för länge. Det blev såväl en del meksnack som musiklyssande, gitarrspel...och eventuellt bildades ett nytt band också, men vi får se hur det blir med den saken. Bandplaner som görs upp två på natten har ju en tendens att vara en smula osäkra.

Dagens:
Mickey Hawks - Bip Bop Boom

No comments: