Saturday, July 16, 2011

The Moz. Det räcker som rubrik.


Hultsfred 2004. Nånstans långt fram till höger om scenen står jag och Elle.
I mitt tycke en av hans låtar någonsin. Och en av hans bästa texter - trots att jag varken är av brittisk eller irländsk härkomst och därför inte kan relatera till den egentligen.
Men visst sjunger han fel i första refrängen?

Ikväll spelar Morrissey på Hultsfredsfestivalen. Ni som känner mig vet att jag har en någon eklektisk musiksmak...men även att jag är något kompromisslöst förtjust i Morrissey. Som en bekant sade: "mannen är ett praktarsle". Och det är helt sant. Men samtidigt är det just det som gör honom intressant i mina ögon. Han må vara en riktig diva, självgod, full av knepiga infall, konstiga åsikter och utan minsta tillstymmelse till självdistans. Ta bara hans senaste utfall då han i samband med en konsert i Middlesbrough lät vakterna kroppsvisitera alla besökare samt gå igenom deras väskor i jakt på...kött. Eller hans krav inför en kommande spelning på en belgisk festival att hela området skall göras köttfritt under de 24 timmar han befinner sig där. Gränsen mellan genialitet och galenskap är hårfin brukar det ju heta och Moz om någon är väl ett bevis på att den tesen stämmer. Å andra sidan talar vi ju om en man som (av något oklara "politiska" skäl) bar hörapparat i flera år trots perfekt hörsel och har sprungit runt med en mindre buske påskliljor i bakfickan på scen sedan åttiotalet.

Men han är även, åtminstone enligt mig, en av vår tids största textförfattare. Dessutom tycker jag (och jag är medveten om att detta är att sticka ut hakan en smula) faktiskt att många av hans soloprylar är snäppet vassare än det han släppte tillsammans med The Smiths på åttiotalet. Även om de grejerna såklart inte är fy skam heller...

Därför skulle det så klart inte vara helt sanningsenligt av mig om jag påstod att jag inte är åtminstone en liten smula bitter över att jag ej kommer att befinna mig framför Hultsfreds största scen då mannen med underbettet kliver på ikväll.

Jag får helt enkelt peppa lite till minnena från Hultsfred 2004 då han spelade sist och jag och Elle var där, långt framme i publikhavet. Och njuta av att istället ta scootern till Vinön för att bada, campa och grilla tillsammans med mina klubbkamrater i Lambretta Club Stockholm och vänner från Mondo Classic Scooter Society Örebro.

Dagens:
Morrissey - Irish Blood, English Heart

No comments: