Thursday, May 13, 2010

Så blev Råttans lycka nästan jord.

I onsdags hade vi mekkväll med Blacksmiths Scooter Club i mitt garage (det vill säga jag mekade medan Johan och Jocke satt på trädgårdsstolar bredvid och drack öl). Den mesta energin ägnades åt Råttan som ännu inte hoppat igång...men i alla fall börjar visa någon form av livstecken.

För att göra en lång historia kort rev jag, genom att kannibalisera min andra Touring en smula för att ersätta diverse sönderdragna låsringar och annat kul, loss svänghjulet och kunde konstatera att någon verkar ha bytt såväl brytarspetsar som intern tändspole nyligen - det såg helt nytt ut därinne! Dock hade samma någon glömt att sätta tillbaks krysskilen som håller svänghjulet i rätt position när han/hon remonterade, så det är kanske inte så underligt att jag inte lyckats få någon gnista...svänghjulet snurrade ju lite som det ville när man kickade.

Som den sanne scootermek jag blivit under de sista åren hade jag dock såklart en sådan liggande i mitt reservdelslager och efter att ha återmonterat allting (rätt den här gången) kunde vi till stor kollektiv glädje (och en liten elchock för min del) konstatera att tändningen verkade fungera igen! Dock bara till och från...det verkar nämligen som om allting inte riktigt sitter kopplat där det skall (exempelvis tycks det inte vara jordat någonstans överhuvudtaget) och eftersom elsystemet uppenbarligen är hemmavirat med diverse olikfärgade kablar tidigare nämnda någon haft liggande i byrålådan och ihopkopplat med hjälp av ett halvt butikslager sockerbitar kan det nog tänkas ta lite tid att luska ut vilken sladd som skall gå vart.

Därför gav vi upp där någonstans och gick upp till mig för att dricka lite mer öl och lyssna på musik istället.

Allt som allt en trevlig kväll som även om vi inte lyckades fullt ut åtminstone tog oss en bra bit närmare lösningen! Tack, kära klubbkamrater. Nästa gång lyckas vi kicka igång den, eller hur?

Foto: Johan Masser

Dagens:
Atomic Swing - In The Dust

2 comments:

Jocke said...

Säg till nästa gång du behöver hjälp bara! =)

Johan said...

ja! det är gott att hjälpa till!