Monday, December 21, 2009

En oväntad återvändare.

Ni kanske minns min gamle amerikanske vän Dan som jag skrev om för en tid sedan? Han som har...tja, upplevt lite jobbiga saker, så att säga? Om inte hittar ni inlägget om honom här.

Vi har ju som sagt hörts av ett par gånger om året sedan han kom tillbaks till verkligheten. Varje gång har han pratat om att komma och hälsa på Sverige igen och frågat om han i så fall kan bo hos mig. Jag har, självklart, sagt ja varje gång men, ännu mer självklart, förutsatt att det aldrig kommer att bli av.

Döm därför om min förvåning när jag ett par dagar efter vårat senaste samtal förra veckan nu fått ett meddelande om att han bokat biljett och kommer hit. Han reser från USA den 29:e december och åker hem egen 14:e januari. Jag är, milt uttryckt, en smula chockad...och kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om det hela.

Visst, det skall bli kul att träffas igen efter tio år. Vi har trots allt varit med om en del tillsammans och det kan dessutom bli mycket spännande att höra honom berätta om sina upplevelser öga mot öga.

Men...två veckor är en lång tid att inhysa någon i en etta där det redan bor två personer. Särskilt när det rör sig om en person man inte träffat på så länge. Jag menar, det kan hända ganska mycket med folks personlighet på tio år och risken att man vuxit ifrån varandra och inte längre har så mycket gemensamt är stor nog utan att den ena parten gått igenom en rejäl psykotisk period, varit förföljd av CIA, blivit kidnappad av utomjordingar samt talat med gud under tiden som gått sedan man sågs sist.

Egentligen har jag ingen som helst rätt att gnälla. Jag har ju trots allt sagt att han är välkommen. Det är bara det att jag inte ens i min vildaste fantasi trodde att han faktiskt skulle få tummen ur och faktiskt komma hit. Särskilt inte i över två veckor. Det känns, ärligt talat, lite läskigt.

Nåväl - nu är i alla fall biljetterna bokade och han är på väg. Vi får helt enkelt hoppas att det blir trevligt och att vi fortfarande kommer bra överens. Samt att han inte glömmer sina mediciner hemma.

Dagens:
Beck - Loser

4 comments:

Nissepetter said...

Det kan vara konstigt nog att ha någon man verkligen känner boende hos en i två veckor.

Lycka till!

Anonymous said...

Kollade han inte innan att de datumen var ok med dig? Jag menar, du kanske skulle vara bortrest den perioden till exempel. Lite läskigt är det allt.

Ronnie said...

Mjo, han sade typ "jag funderar på att kanske komma typ i början av januari".

anna said...

Jag tycker du ska dokumentera de där 2 veckorna.. kan ju rentav bli årets dokumentär.. fram med filmkamera!