Thursday, August 27, 2009

B som i Baracuta.

Jag är en nörd på så många punkter - inte minst vad gäller kläder. Därför blev jag såklart alldeles till mig när jag snubblade på ett erbjudande om en Baracuta G9 som var alldeles för bra för att missa.

Baracutan är, för er som kanske inte vet det, ursprungsversionen av den jackmodell som idag brukar kallas för Harrington efter karaktären Rodney Harrington som ofta bar en sådan i den brittiska 60-talssåpan Peyton Place. Den tillverkas idag av alla möjliga märken; Fred Perry, Ben Sherman och Merc för att nämna några - men Baracuta G9 är alltså ursprunget.

Den har funnits sedan 30-talet, mer eller mindre oförändrad, har synts på en uppsjö rock- och filmstjärnor åren igenom och användes även flitigt av originalmods och skins i Storbritannien. För mig som älskar kläder med historia (i synnerhet om de är knutna till brittisk subkultur) är den såklart smått legendarisk. Jag menar, vi pratar om en jacka som burits av ikoner som Elvis Presley, James Dean, Steve McQueen, The Clash, Paul Weller, Madness, The Specials, Blur, Liam Gallagher och Pete Doherty - för att bara nämna några.

Och nu hänger alltså en på min hatthylla. Klart jag är nöjd.

Dagens:
Tom Waits - Clap Hands

5 comments:

Mikael Dunker said...

Grattis till ett mycket bra köp Ronnie! Använder min G9 i stort sett varje dag. Jag har den marinblå, Frank Sinatra-versionen alltså. Fan vad snygg den är. Och den är nog fan så snygg på dig också. Grymt!!

Ronnie said...

Marinblå här också (trots att den ser svart ut på bilden) - sjukt svårfotad färg...;).

Som sagt - jag är löjligt nöjd. Har en Merc-Harrington sedan tidigare, men de går verkligen inte att jämföra varken kvalitets- eller passformsmässigt.

Mikael Dunker said...

Nej shit. Det här är the real deal. Det är så fina detaljer, innertyget är otroligt vackert, tabben i sidan med den engelska flaggan och logobrodyren i nacken är såna saker som skiljer agnarna från vetet.

På tal om anglofila böjelser, Baracutas Harrington tillverkas ju fortfarande i england, till skillnad mot många andra märken som vi vurmar för. Lite extra schysst tycker jag.

Segget said...

Grymt snygg jacka, har själv letat efter ett ex av den. Brukar säljas på Rebellion Festivalerna i England, men dom går genast åt!

Ronnie said...

Tackar, Segget!
Jag vet faktiskt en beige som är till salu rätt billigt om du är sugen...det är iofs en 42:a så den lär vara för stor för dig också.