Tuesday, June 09, 2009

Nedräkning till arbetslöshet.

Så var skolavslutningen avklarad. Och jag är väl så illa tvungen att erkänna att jag faktiskt kände mig en smula gråtmild; dels för niorna jag jobbat med som nu gick ut, dels för att jag slutar på skolan för gott nu i veckan.

Avslutningen hölls på kvällen, och direkt efter var det personalmiddag/fest vid vilken de av oss i personalen som lämnar skolan avtackades med blommor och allt annat sådant där som hör till. Eftersom vi fått sovmorgon idag som kompensation blev det ganska sent och en del öl och vin slank ned. Eller - jag trodde åtminstone att vi fått sovmorgon som kompensation. Precis när jag var på väg hem, lite lagom småglad sådär, visade det sig att de planerna ändrats och att vi istället skall få plocka ut den tiden senare i veckan. Således var det bara för en mycket trött Ronnie att infinna på jobbet klockan åtta i morse som vanligt, efter alldeles för få timmar sömn. Att vi dessutom ägnade större delen av dagen åt efterarbete i form av utvärdering och diskussion gjorde mig inte direkt piggare.

Nåja - jag skall inte gnälla. För att få ut min tid (både den för igår kväll och de timmar jag hade sparat sedan tidigare) får jag istället ledigt både torsdag och fredag. Alltså är imorgon min sista dag på jobbet innan det är dags för sommarlov - eller arbetslöshet om man hellre vill se det så.

Det känns självklart tråkigt att sluta. Jag har trivts bra på Edvardslundsskolan. Men neddragningar är inte så mycket att göra åt, och jag får väl vara glad att jag redan efter sommaren har ett nytt jobb, denna gång på Rekarnegymnasiet, att gå till och därför bara behöver gå arbetslös över sommaren. Och ärligt talat: måste man absolut vara arbetslös finns det knappast någon bättre tidpunkt att vara det än under sommaren. Dessutom har jag som tur är en hel del sparade semesterdagar som jag nu får ut i pengar, så förhoppningsvis blir jag inte alltför ekonomiskt lidande av det heller.

Med andra ord: jag har en ganska bra känsla inför den här sommaren. Trots allt.

Dagens:
Kings Of Convenience - I'd Rather Dance With You

No comments: