Thursday, April 23, 2009

Jag behöver i alla fall inte oroa mig för hur jag skall finansiera reservdelarna om bilen går sönder.

Micro här i Eskilstuna var en smidig butik att slinka in i när man behövde något litet till scootrarna eller bilen - vax, polerdukar, tändstift, kolvringskompressor eller liknande grejer som de flesta som läser här förmodligen anser vara fullständigt ointressant.
När jag för ett litet tag sedan svängde förbi där för att skaffa nya vindrutetorkare till bilen upptäckte jag att butiken tydligen köpts upp av Mekonomen. Eftersom jag är en sådan där som gillar att ha möjligheten att betala allt i en klumpsumma vid månadsslutet ansökte jag på plats om ett Mekonomen-kort och köpte torkarna på det. När de frågade vad jag ville ha för maxbelopp på kortet vill jag minnas att jag svarade 2000 kronor. Tänkte att det nog skall mycket till om man behöver handla för mer än det på den typen av butik.

Uppenbarligen höll inte Mekonomen själva med om det, för när jag öppnade fakturan för torkarinköpet som kom häromdagen upptäckte jag att de satt min kreditgräns till 40.000 kronor. Jag blev tvungen att läsa både en och två gånger innan jag var säker på att jag sett rätt. Men, jodå - det stod klart och tydligt. "Maxkredit: 40.000. Kvarvarande att handla för: 39.848".

Det är fullständigt oförståeligt hur de lyckats höra fel på 2000 och 40.000. Det är också fullständigt oförståeligt hur de kan ha trott att jag skulle ansöka om så hög kredit och sedan köpa ett par vindrutetorkare för 152 kronor. Vid närmare eftertanke är det faktiskt även oförståeligt hur de kan tro att någon överhuvudtaget vill ha en så hög kredit. Jag skulle vilja veta vem som går in på Mekonomen och shoppar loss för 40.000 spänn - samt vad de köper. En ny bil i lösa delar?

Snart skall jag sätta mig och köra till Stockholm för kvällens Profondo Rosso-gig. Sedan skall jag köra hem igen framåt natten (ingen öl för mig, alltså). Förhoppningsvis regnar det så jag får användning för mina nya vindrutetorkare.

Dagens:
The Picture - Another Army

No comments: