Wednesday, April 29, 2009

Det längsta inlägget (aka Gnällspiken).

Jag är inte typen som brukar kontakta företag för att komma med klagomål, men Telia har verkligen trampat i klaveret vad gäller ett erbjudande angående byte av bredbandsabonnemang de kontaktade mig om för över ett halvår sedan. Allt, och då menar jag verkligen ALLT har strulat. De senaste dagarna har jag mailat fram och tillbaka med deras kundtjänst. Jag orkar inte skriva ned alla turer fram och tillbaks - därför publicerar jag helt enkelt bara min korrespondens med dem (något som även gör detta till mitt kanske längsta inlägg någonsin):


Fråga 2009-04-27 23:53

Hej!

I okt el nov blev jag uppringd av en försäljare ang att byta bredbandsabbonemang från Glocalnet till Telia Triple Play då jag redan hade telefonen hos er.
Då priset var bättre och jag dessutom lovades ett surroundsystem från Sony på köpet tackade jag ja. Säljaren sade att ni skulle bevaka uppsägningstiden hos Glocalnet och leverera Triple Play-paketet samt surroundsystemet när den förlupit. När tre månader gått och jag ännu inte hört något ringde jag kundtjänst och frågade vad som hände. Enligt personen där kunde de inte se någon beställning alls och bad mig återkomma nästa förmiddag då abbonemangsavdelningen var bemannad. Sagt och gjort - jag fick då beskedet att telemarketingföretaget av någon anledning inte skickat in min beställning förrän samma förmiddag och att jag skulle få vänta tre månader till. Irriterande, men inget att göra. På min fråga om hur det blir med surroundsystemet svarade ni att om ett sådant utlovats "skulle det väl skickas med övrig utrustning" om tre månader.

Så, en tid senare ringde YTTERLIGARE en telefonförsäljare mig ang bredband hos er. När jag berättade vad som hänt tidigare och att jag väntade på mina grejer redan sade han dels att Triple Play var IP-telefoni och inte helt stabilt (vilket INTE den första säljaren informerade mig om - hon frågade bara om jag ville baka ihop telefon och bredband). Han som ringde denna gång menade att den första säljaren inte var riktigt kunnig och gett mig fel information. Dessutom sade han att Triple Play inte längre ingick i era tjänster eller något liknande. Nu började jag såklart tröttna på allt strul, men eftersom jag inte vill ha IP-telefoni och ändå tycker det vore skönt att samla så många abbonemang som möjligt hos en leverantör gick jag med på att teckna ett kontrakt på bredband 6-8mbit. Porteringen sker 30:e April, samma datum som jag skulle bytt till Triple Play. Jag frågade specifikt om hur det då blir med surroundsystemet, och fick till svar att han kunde se att ett kontrakt upprättats ett par månader tidigare, men tyvärr inte vad som stod i det. Det uppfattar jag som att det avtalet med andra ord fortfarande skulle gälla.

Sedan har det varit tyst igen. Började så smått fundera på när grejerna skulle komma när jag via en familjemedlem som jobbar på postservice fick reda på att ett paket från Telia adresserat till mig låg där sedan en tid tillbaks. Någon avi eller sms har jag dock inte fått. Ringde idag eran kundtjänst IGEN och fick då veta att det legat där ett tag, men att det på något sätt "missats" att underrätta mig om det. Fick ett kollinummer och kunde hämta ut paketet - ca ett halvår efter att jag tackade ja första gången!
Paketet innehöll en gateway och en instruktionsbok. Inget mer. Inget surroundsystem och dessutom inte heller något Telia Bredband startpaket - alltså kan jag inte ens installera det, trots att det nu bara är några dagar tills mitt abbonemang hos Glocalnet bryts.

Alltså är detta mina funderingar:

- När/om kommer startpaketet? Jag behöver internet till jobbet och vill verkligen inte bli stående utan abbonemang till helgen på obestämd tid i väntan på levererans.
- Vad hände med surroundsystemet och varför har ingen velat ge ett klart svar på när det kommer?

- Hur har det kunnat strula så mycket på i stort sett alla punkter rakt igenom hela affären? Fördröjd leverans/portering, felaktig information, missad avi och nu grejer som saknas. Det är möjligt att jag missat någon detalj nu efter alla turer fram och tillbaks, men på det stora hela är det så här det gått till. Jag har alltid haft intryck av att ni är ett smidigt företag att ha att göra med, men nu är jag riktigt besviken. Att såväl kundtjänst som telefonförsäljare varit luddiga, skyllt på varandra och försökt prata runt alltihop är också irriterande, samt en bidragande orsak till att jag nu mailar istället för att ringa.

Tacksam för svar.
/Ronnie Gavelin

Svar 2009-04-28 17:56

Hej! Tack för din förfrågan.

Ditt internet abonnemang kommer att komma igång hos oss 2009-04-30, alltså på onsdag och enligt de uppgifter vi fått är det också då som glocalnet kommer att bryta. Däremot så tolkar jag det som om att du vill ha alla tjänster hos oss men inte enligt det paket du beställde från början? Det hemmabiosystem som du pratar om ingick endast i det paketet och det kommer du alltså inte kunna ta del av längre.

Sedan får vi be om ursäkt för att det varit såpass mycket strul för dig. Det är beklagligt och vi hoppas att det fungerar bättre i framtiden.

Med vänlig hälsning

Joel Arvidsson Telia Kundservice

Fråga 2009-04-28 18:07

Hej igen!

Nej, jag vill "bara" ha bredband och telefon hos er - precis som det blir nu. Dock har jag ju ännu inte fått något startpaket för Telia Bredband utan bara en gateway, och kan därför inte installera bredbandet. Det var det jag frågade - när kommer det? Är ju bara två dagar kvar tills mitt abbonemang hos Glocalnet bryts.

Vad gäller surroundsystemet tycker jag det är riktigt dåligt skött av er. Hade det paket jag ursprungligen beställde levererats i tid (och inte sex månader senare) hade ni inte hunnit byta erbjudandet. Det var trots allt bland annat det som fick mig att nappa. Dessutom frågade jag uttryckligen hur det skulle bli med det när den andra säljaren ringde om det vanliga abonnemanget, och fick då svaret att han "kunde se det gamla kontraktet men inte vad som stod i det". Jag tycker inte att det finns något annat sätt att tolka det än att det nya avtalet inte skulle ändra på erbjudandet vad gäller surroundsystemet, så i mina ögon har ni (eller åtminstone han) lurat mig.

/Ronnie

Svar 2009-04-29 09:15

Hej!

Om ditt startpaket inte hinner nå fram till dig per post, så kan du ringa vår support så kan de hjälpa dig koppla in bredbandet.
Dessvärre kan vi inte trots dina problem skicka ut ett hemmabiosystem då du inte väljer att ta del av den kampanjen.

Med vänlig hälsning

Caroline Wallberg Telia Kundservice

Fråga 2009-04-29 17:50

Ok. Får hoppas startpaketet kommer i tid och annars ringa imorgon då.

Men allvarligt talat - "inte väljer att ta del av den kampanjen"? Det var ju NI (eller telemarketingföretaget ni använder er av) som på grund av att ni strulade till det med uppsägningen av mitt abb hos Glocalnet inte kunde leverera paketet jag ursprungligen tackade ja till i tid. Sedan ringde ni och sade att Triple Play-abonnemangen dels inte fanns längre, dels inte motsvarade det säljaren sagt till mig och erbjöd mig det här istället. Det är inte samma sak som att jag valt bort det första erbjudandet. Hade ni hållit ursprungsavtalet skulle den här situationen aldrig ha uppstått.

Dessutom vill jag återigen påpeka att jag FRÅGADE säljaren som ringde andra gången ifall jag skulle få hembiosystemet även om jag tackade jag till hans erbjudande. Som sagt svarade han att han "inte kunde se vad som stod i det gamla kontraktet, men om jag lovats ett hembiosystem där, så..." eller något liknande. Skall man verkligen behöva fråga en gång till och säga åt honom att svara ja eller nej rakt ut? Nu litade jag på att han inte skulle försöka uttrycka sig luddigt för att lura mig, men det var tydligen korkat.

Det kanske är dags att ni ser över telemarketingföretagen ni anlitar om ni anser att det är deras fel, eftersom båda som ringt mig nu gett oklara/felaktiga uppgifter och orsakat en hel del problem. Det här är nämligen inte alls bra för mitt förtroende för er. Jag nappade på erat erbjudande till stor del pga av hemmabioerbjudandet samt för att det skulle bli en smula billigare och smidigare att samla telefon och bredband på en faktura hos samma bolag.

Nu sitter jag istället här med en högre kostnad än vad som från början sagts, nya avgifter för ett abonnemang som kommer igång ett halvår efter jag tackade ja - samt inget hembiosystem. Kan förstå att det ibland går snett på någon punkt - men på ALLA!? Varenda led i affären har ju strulat! Från informationen om vad abbonemangen/avtalen inneburit, till utskickandet av avi när grejerna väl leverarats till mitt postkontor. Katastrofdåligt.

Ångrar uppriktigt sagt att jag överhuvudtaget tackade ja till att byta, då jag varit kund hos Glocalnet i många år och aldrig haft några problem med dem. Tyvärr - trodde mer om er.

/Ronnie

Låter jag bitter? Det beror på att jag är det. Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om hembiosystemet. Ville inte ens ha ett sådant från början. Det som stör är att de är så sjukt ohjälpsamma och inte tycks vilja ta något som helst ansvar för att deras försäljare uppenbarligen antingen lurat mig medvetet, eller inte vetat vad det pratat om överhuvudtaget. Telia är ändå en av landets största operatörer och jag tycker man borde kunna förvänta sig att de skall klara av att fixa ett abonnemangsbyte utan att strula till det på varenda punkt. Allvarligt talat: att de inte ens lyckas skicka ett sms när grejerna väl levererats och att de sedan dessutom missat att skicka med startpaketet är ju rent löjeväckande.

Samtidigt kan jag inte låta bli att oroa mig för att det här är början på en farlig utveckling...tänk om jag håller på att förvandlas till en sådan där grinig gubbe som sitter och skriver arga insändare och kräver rabatt för att äpplena i Coops fruktdisk är fallskadade?

Dagens:
Wave Machines - I Go I Go I Go

1 comment:

Jocke said...

Väl rutet!
Jag älskar klagobrev, håll oss uppdaterade!