Monday, March 23, 2009

Trender må komma och gå - band med långhåriga män består.

Det är lite konstigt egentligen. Hur vissa band har en underlig förmåga att hela tiden vinna nya unga fans trots att de egentligen borde uppfattas som hopplöst gamla och daterade enligt alla mått mätt. I vissa fall, till exempel de som är nära knutna till subkulturer som punk eller synth är det inget märkligt egentligen - det verkar som om det alltid står en ny generation redo att dra på sig läderjackan/skinnrocken och lyssna på The Clash, Sex Pistols, Depeche eller Kraftwerk runt hörnet.

Men det är inte dem jag tänker på. Jag syftar mer på de band som uppskattas av "vanliga" killar (för det är oftast killar) utan minsta intresse av subkulturer eller liknande.
På varje skola eller fritidsgård verkar det exempelvis finnas ett gäng grabbar som så fort de kommer i närheten av en gitarr börjar plinka Metallica-riff. Iron Maiden är ett annat sådant där band som hela tiden tycks förnya sin publik trots att de nu är gamla nog att vara mor- och farföräldrar åt sina yngre fans.

Jag har tänkt på det tidigare och nu i fredags, när jag DJ:ade på en spelning med Dia Psalma, slog det mig igen. Jag hade förväntat mig att medelåldern på publiken skulle ligga någonstans mellan 25 och 35 år. Det var totalt fullsatt på stället och mycket riktigt verkade många vara ex-punkare i min ålder. Men en förvånansvärt stor del var betydligt yngre och såg inte alls ut som man föreställer sig det typiska Dia Psalma-fanet. Det massiva jublet och allsången under spelningen gjorde det dock uppenbart att de inte bara ramlat in på spelningen av misstag, utan verkligen gillade bandet.

Det de flesta av dessa band har gemensamt är att de är hårda, tuffa och grabbiga. Kanske kan det ha med saken att göra? Men visst måste det väl i så fall finnas både bättre och modernare band som borde tilltala högstadie/gymnasie-publiken mer?

Jag vet faktiskt inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget egentligen. Men konstigt är det.

Dagens:
Empire Of The Sun - We Are The People

No comments: