Tuesday, March 31, 2009

Going goth?

Härom dagen ringde en gammal bekant från de gamla Blå-dagarna (Stefan, aka "Foten) till mig. Då hans tidigare band Arcana tydligen har tagit en paus har han startat ett nytt projekt med några vänner från Eskilstuna. De kallar sig The Brotherhood och sticker inte under stol med att de hämtat en hel del inspiration från exempelvis Sisters Of Mercy och Depeche Modes mörkare stunder. Tungsinta prylar, med andra ord.

Foten berättade att The Brotherhood blivit erbjudna att delta i nästa Hitlistan. Hitlistan är, för er som inte känner till det, ett återkommande arrangemang på Raw under vilka ett antal band spelar sin egen version av en låt vald utifrån ett givet tema. För ungefär ett år sedan spelade vi med The Profondo Rosso under temat Svenska Hits (vi framförde Staffan Hellstrands Lilla Fågel Blå). Den här gången är temat Kent och The Brotherhood skall framföra Ingenting Någonsin. Deras ordinarie gitarrist har dock valt att stå över denna spelning (de av er som vet vem som vanligtvis spelar med dem kan säkert räkna ut varför), därför undrade Foten om jag var intresserad av att hoppa in som vikarie. Eftersom Hitlistan-kvällarna brukar vara väldigt roliga tillställningar tackade jag ja på stående fot (pun intended).

Såhär ett par dagar senare har jag drabbats av svår lust att bära svarta solglasögon, såväl inom- som utomhus, trots att vårsolen knappt tittat fram ännu. Jag har också burit svarta byxor mer än vanligt - vid minst ett tillfälle kombinerat med en svart skjorta och min mörkt gråa (det är ju trots allt nästan svart, eller hur?) crombie. Och som om det inte räckte med det såg jag idag en dokumentär på SVT om tjeckiska vampyrer på 1700-talet och tyckte den var riktigt intressant. Jag kan inte låta bli att oroa mig en smula över ifall jag håller på att förvandlas till goth. Jag menar, jag har ju alltid älskat Nick Cave. Alltså ligger jag uppenbarligen i riskzonen.

Kommer jag att färga håret korpsvart samt byta mina scootrar mot en kista och en uppsättning svarta doftljus? Förmodligen inte. Men om jag inom en snar framtid dyker upp någonstans iklädd skinnrock eller kråsskjorta hoppas jag att någon vettig människa har den goda smaken att driva en påle genom mitt fördömda hjärta.

Dagens:
The Birthday Party - Jennifers Veil

2 comments:

Danne Fyris © said...

hahahaha! coolish!
Jag kom att tänka på en sketch.

http://www.youtube.com/watch?v=3lw7oEeozc8

Är det du som sitter i trädet?
HAHAHAHA

Mikael Dunker said...

Roligt inlägg. Snyggt slut (!) Blir tuffa tider för vampyrer nu, klar himmel rapporteras från ett Vespastinnt Gävle!