Friday, March 20, 2009

Det första vårtecknet - Lambrettakåpor vid vägkanten.

Tjurig Lambretta bakom Statoil. Notera sidokåpan på marken - det är så man känner igen dem.

Trots att det inte alls var lika varmt som tidigare i veckan tog jag scooter till jobbet imorse - jag hade ju trots allt spenderat gårdagskvällen med att ge Lambrettan (som jag bestämt skulle få äran att inleda säsongen) sin vårservice.

Det var inte särskilt soligt och kallt som tusan, men ändå underbart. Scootern gick som en dröm hela vägen till jobbet, likaså hela vägen hem till mina föräldrar i Lundby efter att jag slutat för dagen. Efter att ha tagit en kopp kaffe hos dem började dock problemen. Först ville den inte starta. Efter att ha sprungit och kickat i tio minuter/en kvart hostade den igång och jag kunde puttra iväg. Jag kom dock inte längre än till Statoil förrän hojen baktände rejält, hostade till och dog. Sedan var det kört. Det krävdes mycket felsökande innan jag lyckades lokalisera det, såklart, enkla felet: tändkabeln hade gängat ur sig ur tändhatten. Där fick jag för att jag är dumsnål och handlar delar på OKQ8.
Efter att ha åtgärdat problemet kunde jag, drypande av svett efter att i lite över en timme kämpa med att växelvis försöka kicka och springa igång scootern, starta på första kicken. Därefter gick färden hem som en dans.

Det känns grymt att ha fått ge sig ut på två hjul efter att ha kört bil hela vintern, men jag hoppas verkligen att denna första dag inte kommer att sätta tonen för hela säsongen.

Dagens:
The Lambrettas - Poison Ivy

No comments: