Thursday, February 05, 2009

Gasten har skrikit färdigt.

Har lidit av en smula skrivkramp de sista dagarna och satt och stirrade på det tomma fältet i vilket man skriver sina inlägg, desperat funderades över något vettigt att skriva om, när jag nåddes av nyheten att Lux Interior, sångare i The Cramps är död.

Jag har alltid varit småförtjust i deras trashiga kombination av rock´n roll, skräpkulturs-estetik och (framför allt) skräckfilmsromantik. För inte alltför länge sedan spelade de här i Sverige och jag övervägde att gå dit då de väldigt ofta tycks förkomma i samband med frasen "the best fuckin´show I've ever seen" och liknande. Av någon anledning blev det aldrig av att jag tog mig till spelningen - och nu kommer jag aldrig att få se dem.

Lux blev 62 år gammal och dog av ett medfött hjärtfel efter en tids sjukhusvistelse.
Det normala vid sådana här tillfällen vore väl att önska honom "vila i frid", men med tanke på den image han odlade tillsammans med sin bandkamrat tillika fru Poison Ivy under större delen av deras vuxna liv känns "må ni länge vandra odöda" mer lämpligt.



Dagens:
The Cramps - Bikini Girls With Machine Guns.

No comments: