Monday, January 12, 2009

Fotbollspel, såriga knogar och gamla regnrockar.

Foto: Tobias Reiner

Jodå. Den här gången blev tågresan, i sällskap med en iPod ställd på shuffle och Pluras självbiografi (som jag fick i julklapp), riktigt njutbar.

Överhuvudtaget var det en i högsta grad gemytlig helg. Fredagskvällen bjöd på spelkväll hos Jonas och Malin på Kungsholmen. Roligaste spelet hette Bang! och var ett italienskt kortspel med cowboy-tema. Jag fick även bevis på att jag skall hålla mig så långt borta från fotboll som det bara är möjligt - oavsett om det är på riktigt eller i spelform. Att jag inte har någon vidare koordination eller bollsinne visste jag redan, men att jag skulle misslyckas katastrofalt även i ett bordsspel var en överaskning. När vi fått nog av spelandet intogs lite nattamat och en del bandsnack/planering vidtog innan vi slutligen knöt oss.

Redan på lördags-förmiddagen lämnades jag ensam eftersom J och M skulle på födelsedagmiddag (lustigt nog i Eskilstuna). De var dock modiga nog att lämna nycklarna i min vård för att jag skulle kunna sova där även natten till söndagen.
På lördagkvällen var det nämligen garagefest med Lambretta Club Sthlm. Redan vid fyra på eftermiddagen träffades vi i garaget på Söder, där vi (förutom gratis öl) fick en ordentlig genomgång av alla klubbens specialverktyg samt hur de skulle användas. Sedan vidtog testmekande. Det tog naturligtvis inte alltför lång tid innan det började spåra ur och snart nog utbyttes såväl bra som mindre bra tips - och de flesta testades så klart på den motor som Henrik så våghalsigt lånat ut kvällen till ära. Jag har ingen aning om hur många gånger den plockades ned (eller i vilken utsträckning) men är glad att jag inte är den som tvingades återvända för att se över eventuella skador på grejerna dagen efter då det emot slutet användes såväl skruvmejsel som gummiklubba till saker som dylika instrument absolut inte borde användas på.

Framåt natten fortsatte vi ut på lokal (något pubaktigt ställe vid namn Golden Gate som jag inte besökt tidigare). Där blev vi lite underligt bemötta av personalen då klubbens nya regnrock under kvällen delats ut till de medlemmar som bokat en (det vill säga de flesta). Regnrockarna i fråga är egentligen inget annat än ett lager av försvarets gamla regnrockar som på något sätt kommits över och på vilkas rygg klubbens logga tryckts. Grejen med gamla försvarsrockar är att de är just gamla försvarsrockar och därför luktar som...ja, gamla försvarsrockar. En märklig blandning av gummi och något fuktaktigt. Nästan lite mögel. Föreställ er nu tjugotalet personer med sådana nedstoppade i väskor, plastpåsar och jackfickor som trycker sig in på en trång, varm krog så kan ni säkert räkna ut ungefär hur det måsta ha luktat därinne efter att vi anlände.

Trots den märkliga odör vi förde med oss blev de flesta kvar till stängning då de sista tappra fortsatte på efterfest. Jag behöver knappast förtydliga att jag var en av dem (åtminstone inte för de som känner mig) och klockan var förmodligen bortåt fem då jag vandrade genom Stockholmsnatten i riktning mot den lånade lägenheten. Trots det var jag relativt fräsch dagen efter och kunde därför njuta även av den vilsamma tågresan hem, återigen i sällskap med iPoden och Plura.

Nu är det måndag och jag är tillbaks i vardagen igen - om än med något sargade händer (hylsnycklar och alkohol utgör ingen toppenkombination) samt en regnrock som tillfälligt förpassats till balkongen. Någon som har ett bra tips på hur man får bort lukt ur gummi?

Stinkbomben.

Dagens:
Major Lance - Ain't No Soul (Left In These Old Shoes)

No comments: