Monday, December 01, 2008

Alla fashionistas skulle nog bli lyckligast av att INTE överleva katastrofen.


Det finns få sätt som är bättre att spendera en lagom trött söndagskväll på än med film. Därför bunkrade vi igår upp med glögg samt pepparkakorna vi bakade i fredags och parkerade oss i soffan för att kolla på Doomsday - en brittisk efter katastrofen-rulle som släpptes för en tid sedan men som jag av någon anledning inte sett ännu. Trots att jag har fina tonårs-minnen av filmer som Flykten Från New York och Mad Max.


Filmen visade sig inte vara mer än en tämligen ointressant, och bitvis såväl rejält våldsam som löjlig, historia. Det enda jag kommer att minnas den för är att Bob Hoskins och Malcolm McDowell av någon outgrundlig anledning var med samt de något märkliga låtvalen till soundtracket (Frankie Goes To Hollywood, Fine Young Cannibals och Adam And The Ants).

Den fick mig dock att börja fundera kring en sak som alla filmer av den här typen har gemensamt: kläderna. Hur kommer det sig att de överlevande i så gott som ALLA efter katastrofen-filmer ser likadana ut - oavsett om filmen är inspelad i början av 80-talet eller alldeles nyligen?

Varför tycks filmbolagen tro att den vinnande trenden i händelse av civilsationens kollaps skulle vara att se ut en kombination av en gammal punkare och den siste mohikanen? Jag kanske missat någon viktig detalj här, men jag förstår inte varför alla helt plötsligt skulle tycka att det kändes som en grym grej att färga håret grönt, skaffa mohawk, dra på sig en skinnrock och sticka ett ben genom näsan eller tatuera hela ansiktet bara för att 80% av befolkningen av någon anledning dött.
Personligen skulle jag nog ha fullt upp med att försöka överleva och inte bry mig så mycket om att se tuff ut...men det kanske bara är jag?

Samma sak gäller även fordonen som används. Om Sverige förvandlades till ett ödeland, bestående av öken och ruinstäder skulle jag förmodligen försöka få tag på något terrängående. En fyrhjulsdriven jeep eller en hummer, kanske. Eller varför inte till och med en pansvarvagn? Den om något skulle skydda en ifrån eventuella stråtrövare.

Men, nejdå. Tydligen kommer folk att glida runt på choppers och i Hot Rods. Eller allra helst - en nedgången gammal buss där alla rutor ersatts av hönsnät. Gärna med någon cool text sprayad på sidan - typ "Kill! Kill! Kill!", "Out of senses" eller bara ett enkelt, klatschigt "Fuck!".

Det finns en slutsats att dra utifrån Flykten från New York, Mad Max, Waterworld, Doomsday och alla liknande filmer:
En epidemi, naturkatastrof, kärnvapenolycka eller vad det nu än må vara kan förändra världen som vi känner den. Den kan ödelägga jordklotet, rasera städer och få samhällen att rasa samman. Den kan förvandla civiliserade människor till laglösa vildar.

Men det första som ryker, det är den goda smaken.

Dagens:
Fine Young Cannibals - Good Thing

1 comment:

Wally said...

Som sagt, det verkar som om vi människor (enligt filmmakarna) har ett starkt tillbakahållet behov av gula mohawks. Samma ögonblick som samhället och därmed dess normer störtar samman, bryts dessa bojor och vi går Travis Bickle hela bunten.
Det är dags att ta klimathotet på allvar.