Tuesday, November 11, 2008

Magi.

Jacques Brel är en sådan där artist som jag hyser den allra största respekt för. Ändå har jag aldrig lyckats ta till mig hans egna inspelningar, utan mest uppskattat andra artisters tolkningar av hans sånger. Kanske beror det på att jag inte förstår ett ord av den franska och flamländska han skrev på.

Men så upptäckte jag detta klipp på YouTube och blev fullständigt tagen av känslan, intensiteten och den totala inlevelsen i hans framförande. Knockout i första ronden, för att använda sig av en klassisk recensentklyscha...

När man har att göra med någon som så fullkomligt hänger sig åt sin musik spelar språket ingen som helst roll. Och plötsligt insåg jag att trots att han tolkats av alla från Bowie till Julio Iglesias (jag hoppas att jag inte behöver klargöra vilken av dessa två herrar jag föredrar) så finns det ingen som någonsin gjort Jacques Brel bättre än Jacques Brel själv.



Dagens:
Jacques Brel - Amsterdam