Wednesday, November 26, 2008

Att öppna sina ögon och inse att det inte bara är lägenheten som behöver städas.

Grundtanken med bloggar är att hålla sig uppdaterad och få information om sådant som intresserar en. Oavsett om det är musik, aktuella frågor eller bara vad ens kompis gjort på sista tiden. Det var åtminstone vad jag antog när jag började läsa bloggar, forum och liknande för länge sedan.

Likt många andra använder jag mig av en RSS-läsare för att hålla koll på nya inlägg. Det är mycket praktiskt - men har en baksida om man, som jag, är alldeles för dålig på att rensa bland sina prenumerationer. När jag slog upp locket på datorn efter att ha kommit hem i eftermiddags hade jag nämligen inte mindre än 78 "new items" i läsaren.

Jag vet inte hur det är för andra, men jag har svårt att läsa 78 nya inlägg koncentrerat och verkligen ta in vad som står i dem. I synnerhet när det handlar så skilda saker som en ny Hot Chip-remix, ett pseudopolitiskt inlägg om queer-teori och vad någon ätit till middag idag.
Ärligt talat kommer jag inte ens ihåg vilka hälften av personerna vars inlägg jag prenumerar på är eller vad som skall föreställa intressant med dem.

Plötsligt insåg jag att hjälpmedlet jag skaffat för att kunna ta in mer information smidigare istället gör att jag knappt ens tar in den lilla mängd information jag är intresserad av egentligen.
Ren och skär idioti.

Dagens:
Veto - Can You See Anything?

3 comments:

Anonymous said...

Det är därför man inte ska ha RSS. Jag lever en helt RSS-fri värld. Det räcker liksom med alla filmer, skivor, böcker och tv-serier som man måste ha koll på hela tiden.

P.S I löv också tågresor. Resande över huvud taget är bland det bästa som finns och ofta bättre än själva destinationen.

Ines Karin Helena Roskvist said...

Om du har RSS på min blogg så ber jag dig vänligt men bestämt att ta bort det. Jag skriver nämligen bara om ointressant skit och jag skriver om det väldigt sällan. Sätt upp som regel att läsa den en gång per år, typ 1 januari eftersom allt är stängt och kompisarna är bakfulla.

Danne Fyris © said...

jag är inte heller någon rss-junkie.

jag läser bloggar efter sug.
hoppas ingen läser min.

ska bli bättre på att uppdatera.