Thursday, October 30, 2008

Ronnie sällar sig till hyllningskören.

Jag antar att så sott som ingen med minsta lilla intresse av musik eller internet undgått att höra talas om Spotify (den som mot all förmodan gjort det kan läsa mer här). Det har gjorts typ en miljon blogginlägg om den nya online-musiktjänsten vid det här laget - ändå kan jag inte låta bli att göra det 1000001:a nu.

Jag har varit nyfiken på tjänsten ända sedan jag första gången hörde talas om den, men eftersom gratis-invites till har blivit något av hårdvaluta och jag inte velat betala för ett medlemskap innan jag fått chansen att prova det ordentligt har det fått vänta.

Igår fick jag dock äntligen tag på en invite. Via Expressen, av alla konstiga sätt. De hade på något sätt fått loss 4000 invites till gratismedlemskap som de delade ut. Det vara bara att skicka ett sms till dem, så fick man en invite tillbakaskickad.

Efter att nu ha spenderat lite mer än ett dygn med Spotify kan jag inte göra annat än att sälla mig till hyllningskörerna: det är verkligen precis hur grymt som helst! Hittills har jag hittat nästan allt jag prövat att söka på. Snabbt går det också! Streamade tjänster brukar ju annars ha en tendens att lagga ganska rejält, men det här går nästan lika fort som mitt iTunes. Och visst, eftersom jag har ett gratismedlemskap får jag stå ut med att det kommer korta reklammedelanden mellan låtarna ibland - men det stör inte tillräckligt mycket för att jag skall känna att det är värt 99:- i månaden för att slippa dem (som jag förstått det är enda skillnaden mellan ett premium- och ett gratismedlemskap nämligen att man slipper reklamen).

Visst, det är inte på långa vägar perfekt. Bland annat lever ljudkvaliteten kanske inte helt upp till min inneboende musiknörds höga krav. Enligt uppgift använder sig Spotify av formatet OggVorbis, men jag tycker det låter som en 128kbs mp3 ungefär - vilket i och för sig duger mer än väl för slölyssning hemma eller att ha i bakgrunden på festen.
Dessutom inser jag på en gång att Spotify kommer att sjabbla till min LastFm-statistik rejält eftersom det ännu inte finns något stöd för att scrobbla vad man lyssnar på om man kör Mac.

Med andra ord - Spotify lär inte ersätta mina skivor eller iTunes och musiksamlingen på min hårddisk, men för någon som är så beroende av musik som jag är det bra. Nästan för bra - jag vet knappt vad jag skall lyssna på nu eftersom allt finns så lätt tillgängligt så snabbt.

Perfekt nu när jag har långhelg och Elenor lämnar mig och Qusan till förmån för turkiska strandraggare med sin väninna Veronica ett par dagar.

Dagens:
På grund av musikalisk överbelastning säger jag Spotify. Att välja en låt efter senaste dagarnas musikorgie går inte.

No comments: