Tuesday, September 02, 2008

Ombytta roller...

Stod i ICA-kön med ett paket vanilj-yoghurt att ha till frukost imorgon. Framför mig stod ett gammalt par med en kundvagn fylld till bristningsgränsen med kakor, kaffe, korv och allt annat som gamla människor brukar köpa när de storhandlar.

Plötsligt drog mannen i paret kundvagnen åt sidan och vinkade med ett leende förbi mig.
"Tack" sade jag lite överaskat varpå han svarade:
"Äsch, då. Du är ung och har säkert bråttom någonstans. Vi är pensionärer och har all tid i världen!"

Jag har nästan lite dåligt samvete. Enligt traditionen är det ju sådana som jag som skall vara vänlig mot dem, men jag blev bara överaskad över att de var så glada och trevliga. Har nämligen en liten fördom som säger att pensionärer i matbutiker i allmänhet är griniga, otrevliga och aldrig skulle släppa någon före i kön. Särskilt inte med ett leende.

Jag kanske borde erbjudit mig att hjälpa dem bära ut kassarna?

Dagens:
Pulp - Help The Aged

No comments: