Monday, August 18, 2008

Å...vilken fest?

BAM. Det står för Body And Mind. Det borde jag ha räknat ut.
Jag är övertygad om att det hela kommer att visa sig bra och nyttigt, men eftersom det här bara var en kort introduktion till projektet tedde det sig en smula bisarrt. Tydligen baserar sig mycket av det vi skall lära oss på något som kallas NLP. Det står för Neuro Lingvistisk Programmering. Smaka på den termen, ni. Låt den rulla på tungan...Känns det lite underligt? Det var precis så jag upplevde det också.

Avslappnings- och sensitivitetsövningar i dagarna två. Varav en del var ganska flummiga.
Jag hade exempelvis aldrig i hela mitt liv föreställt mig att jag skulle spendera hela femton minuter klämmandes och lyssnandes (!?) på russin. För att sedan äta dem...väldigt långsamt. Men någon slags delfinmusik i bakgrunden.

Trots det var intrycket på det stora hela ganska postivt. Vissa av grejerna vi fick lära oss om var riktigt intressanta, och när vi lärt oss lite mer tror jag att åtminstone en del av teknikerna kan vara ganska nyttiga. Vi får väl se...projektet löper över tre år, så det är ett tag kvar till uppföljningen.

Fredag och lördag spenderade jag med att enligt bästa förmåga undvika Å-festen - detta årligen återkommande, vidriga arrangemang under vilket alla som inte annars går ut vallfärdar ned till Eskilstunas centrum för att dricka dyr öl från plastmuggar och lyssna på coverband. Too each his own, brukar man ju säga - och för all del, vem är jag att döma dem som går dit? Ändå kan jag inte låta bli att känna en ganska instinktiv avsmak mot hela idén. Det luktar profit förklätt till folkfest lång väg...och det är en ganska unken lukt.

Trots det kunde jag inte undvika att ta mig ned till själva festivalområdet i fredags kväll för att se Club Killers avsluta kvällen. Tycker ni att det känns som en lite underlig bokning att låta dem spela sist på en stadsfest? Det tyckte jag. Och med tanke på hur lite folk som letat sig dit var jag, tyvärr, uppenbarligen inte ensam om min åsikt. Jag uppskattar Club Killers, liksom den ska och reaggae de allt som oftast spelar, men de passar verkligen inte in på något som Å-festen. Tråkigt nog för bandet verkade stora delar av publiken ha uppskattat om exempelvis Noice (som spelade ett antal timmar tidigare) avslutat istället. Vilket i sig säger allt man behöver veta om Å-festen...

Och besiktningen, då? Den gick självklart som en dans. Lambrettan är numera laglig - med helt blanka papper! Köp öronproppar snarast.

Dagens:
Toots & The Maytals - Monkey Man

No comments: