Wednesday, August 27, 2008

Bollar i luften.

Idag skulle jag ha åkt till Stockholm för att fota/intervjua Tord som äger butiken This Way för en ett uppslag stor annons i Scooteristen.

Tyvärr hade jag helt lyckats glömma bort att jag för typ ett halvår sedan lovade Elenors mamma att jag skulle komma och spela gitarr då hennes jobb (någon slags äldreboende) skulle ha en mysig tillställning med korv, kaffe och bilutställning ikväll.

Alltså fick jag fort som sjutton boka om och åkte därför till Stockholm igår istället. Tord visade sig vara en mycket trevlig prick. Så trevlig att han bjöd på öl, vilket i sin tur gjorde att jag blev kvar bra mycket senare än tänkt, snackandes om allt från musik och film till, såklart, kläder.

Därför har jag varit trött idag. Trots det, samt det faktum att jag först igår började fundera ordentligt på vad jag egentligen skulle spela ikväll, gick spelningen ganska bra - och var dessutom överaskande kul. Att spela för äldre är en intressant upplevelse, eftersom de verkar gilla det mesta (så länge det inte är nytt) och visar sin uppskattning genom att klappa händerna lite avmätt i otakt och nicka på huvudet. Det svåraste var, som sagt, att lista ut vad som passade att spela. Vad vill folk över 75-80 egentligen höra? Drog en chansning och letade rätt på noter till lite Taube, Michael Wiehe samt lite liknande gamla "svenska klassiker". Änglamarken och Trettifyran visade sig vara riktigt floorfillers. Eller, de fick dem åtminstone att vicka lite extra på huvudet.

Nu skall jag sätta mig och börja redigera korten från igår. Förhoppningsvis blir de bra. Det var lite lurigt att fota, eftersom jag inte riktigt blev på det klara med vilken typ av bilder ägaren egentligen var ute efter. Butiken dessutom var ganska liten och så fullsmockad med prylar att den var på gränsen till kaosartad - och i ärlighetens namn gjorde kanske inte att vi dessutom hade ett par öl i kroppen och massor av intressanta saker att diskutera saken lättare.

Dagens:
The Raveonettes - Aly, Walk With Me

No comments: