Thursday, July 31, 2008

Bloggtorka...

...dock inte på grund av bristande inspiration. Jag har helt enkelt semester och har inte orkat uppdatera så mycket. Nästa vecka börjar jobbet igen och då skall jag se till att komma igång med uppdateringarna.

Sedan sist har jag sett till att klämma in ett antal uteserveringshäng, grillat hos PG och Schampan på landet samt varit på bio och sett nya Batman. Den sistnämnda var faktiskt precis så bra som alla säger. Trodde inte den skulle kunna leva upp till de högt uppskruvade förväntningar jag fått av allt man hört om den. Men det gjorde den. Med råge, dessutom.

I helgen invaderade dessutom ett antal scooterister Eskilstuna - till min stora glädje. Vad som för ett par veckor sedan började som en småkul idé att två-tre stockholmare skulle komma hit och ta ett par öl utvecklade sig till att någonting mellan 20-30 pers slog upp sina tält i Vilsta på lördag förmiddag. Där badades det och dracks öl innan vi körde en mindre ride-out till Café Sylvia där vi käkade lunch. Efter det körde vi tillbaks till Vilsta Camping. Framåt natten fortsatte vi ut på Hyttan (av alla ställen). Kvällen avslutades på ett märklig sätt - vi hamnade på någon slags reaggae-klubb i Javas lokaler. Jag visste inte ens om att de hade alkoholtillstånd...
Ärligt talat kände vi oss till en början en smula malplacerade - förutom vårat sällskap på runt 20 per var alla där av afrikanskt ursprung. Efter att ha försett oss i baren blev det riktigt kul - trots att musiken inte var någon superhit. Killen som lockade dit oss genom att dela ut flyers när vi satt på Hyttans uteservering sade att det var en reaggaeklubb, men i själva verket spelades det uteslutande dancehall, reaggaeton och R´n´B. Lite bilder från spektaklet finns här.

För övrigt kom min hjälpsamme scootervän Mats hit redan på fredagen för att vi tillsammans skulle gå igenom Lambrettan inför lördagen så att jag skulle kunna köra den på rideouten. Naturligtvis upptäckte vi en del saker som måste åtgärdas - den flödar över hela tiden, så förgasaren skall renoveras och bränslekranen bytas. Dessutom var kickarmen spräckt. Hur som helst fick vi den att gå så pass skapligt att jag kunde köra den dagen efter - även om jag fick springa igång den. Kul att ge den en värdig jungfrufärd i alla fall!

På grund av behovet av reservdelar tog jag bilen till Knutby i måndags för att hälsa på Marcello som sköter Casa Lambretta (en av de mest välrenomerade Lambrettadels-firmorna) här i Skandinavien. Kom, såklart, hem med lite mer än bara de nödvändiga delarna. Pakethållare, reservhjulshållare och lite annat smått och gott slank med också. Samt ett rejält trimblås! Har eventuellt tänkt trimma upp den "på riktigt" under vintern, men då det befintliga avgassystemet är i riktigt dåligt skick kändes det som om jag lika gärna byta till ett effektblås redan nu. En Casa Lambretta-replika av det klassiska Anilloti, som inte tillverkas längre, blev det (inte för att det säger merparten av er som läser det här någonting alls, men ändå). Det är ganska diskret och borde ge åtminstone lite effekthöjning även om jag inte gör något i övrigt med motorn förutom att byta munstycken i förgasaren. Dessutom låter det. Mycket. Och det är ju coolt.

Dagens:
LCD Soundsystem - Disco Infiltrator

3 comments:

Ankaret said...

Jag såg er allt när ni kom farande på era åk! Det är inte snällt att se er då jag blir mer och mer sugen på en scooter. Damn! Trimma skiten ut Lambrettan nu mannen!

Anonymous said...

Ni måste ju vara en trafikfara så mycket öl ni dricker innan ni går ut och kör.

Ronnie said...

Haha...ok - omformulering, Patrik:
Där badades det och vissa drack öl. De som inte drack körde sedan en mindra ride-out. ;-)