Thursday, March 13, 2008

Så det är sådan jag är?

Via Henriks blogg Sugploppen fick jag idag tips om en pryl kallad Typealyzer. Där skriver man helt enkelt in adressen till en blogg och sedan får man en analys av författaren uppdelad i två kategorier; temperament och personlighetstyp. Jag har ingen aning om den bakomliggande tekniken, men antar att det baseras på hur ofta olika nyckelord förekommer i bloggens textmassa.

Oavsett hur det hela fungerar egentligen var jag självklart tvungen att pröva det på mig själv.
Temperamentsmässigt är jag tydligen en väktare. Typealyzer definerar väktaren så här:

Väktarna kan kallas för samhällets stöttepelare. De övervakar att människor och ting är på sin rätta plats - dvs inom den föreskrivna normen. På ett sätt är väktarna därför “traditionell” i det att de är de som upprätthåller traditioner, ritualer och normer. De uppfattas ofta som (och värdesätter att vara) pålitliga, lojala, metodiska och praktiska. Väktarna kan sägas vara de som administrerar samhället - på både högre och lägre organisatorisk nivå. Många väktare drömmer om att klättra uppåt till en ansedd position i en etablerad organisation - snarare än att uppfattas som individuella och unika. Väktare värdesätter andra människors åsikter högt och är oftast mycket medvetna om vilka som “passar in” och vilka som inte gör det.

Vill du ha en Väktares uppmärksamhet - pröva uttryck som “beprövat”, “förnuftigt” eller “succé”. Väktare använder ofta ord som beskriver andra människors position i flocken såsom “duktig”, “känd” eller “framgångsrik”.

Jag kan ärlig talat inte påstå att jag känner igen mig i den beskrivningen särskilt mycket. Enligt resultatet av min analys gällande personlighetstyp däremot är jag av Jung-Meyers typen (eller "åsiktsmaskinen" som sidan också kallar den), vilken definieras så här:

Åsiktsmaskinen värdesätter harmonisk mänsklig kontakt över allt annat. De är bäst på jobb som innebär att hantera människor och är särskilt begåvade på att locka fram samarbete från personer som kanske är upprörda eller oroliga. De lyckas alltid uttrycka den lämpliga känslan i den rådande situationen! De är känsliga för både kritik och beröm och har en tendens att se till att flocken håller ihop - ibland genom att sålla ut det eller de som inte “passar sig”. De trivs bäst när det är ordning och reda i den yttre världen - bland både människor och saker. Och ser gärna till att även andra håller ordning och reda på sig själva och sina saker.

De låter sällan logisk analys få företräde för personliga åsikter. Om de stöter på åsikter från en mer analytisk och opersonlig person använder de sina subjektiva känslor för att förhålla sig till det. De föredrar därmed att avgöra om det är t ex “snällt” eller “elakt” menat, snarare än “sant” eller “falskt”. De älskar att ha varma relationer och trivs som fisken i vattnet när de får träffa och prata med många personer - gärna samtidigt! De har lätt för att prata - och tänker gärna medan de pratar. Det gör att de ibland kan tycka att de “gör bort sig”, men så länge de får positiv respons från andra människor pratar de glatt vidare.

Jag vet inte om de som känner mig skulle hålla med, men här kan jag åtminstone bitvis tycka att det stämmer. Kanske inte på alla punkter, men ändå...(vilket inte nödvändigtvis innebär att jag uppskattar det till hundra procent).

Det kanske bara är en slump, eller en smart bluff, men det känns ändå lite läbbigt att ett dataprogram utifrån den text man publicerat på sin blogg kan presentera en bild av hur jag fungerar som jag faktiskt kan känna igen.

Dagens:
Kaizers Orchestra - Apokalyps Meg

1 comment:

Anonymous said...

Jag fick exakt samma personlighetstyper... hmm..
Finns det bara ett alternativ?