Thursday, March 20, 2008

1998 kände vi oss som kungar. 10 år senare är vi mest lite besvikna...

1998 blev Eskilstuna valt till årets popstad. På den tiden betydde den utmärkelsen verkligen något , och hela stadens musikscen såg det som en stor ära. Det hela firades med en gigantisk (för att vara Tuna) gala där massvis av artister -såväl lokala up-and-coming-band samt redan etablerade utomsocknes- spelade. Seminarium och föreläsningar hölls och hela Sveriges nöjeselit minglade runt på Hotell Statt. På den tiden var jag 20 år och med i ett band som hette Palpatine. Vi hade precis spelat in vår första demo och vid demolyssningen som P3 anordnade under galan fick vi idel lovord, vilket självklart fick oss att tro att vi inom en snar framtid skulle turnera Sverige runt, vinna grammisar och stå på Hultsfredsfestivalens största scen.

Det var tio år sedan och saker och ting utvecklades tyvärr inte riktigt som man tänkt sig - varken för Palpatine eller för Eskilstuna som sveriges musikmetropol. Ikväll skall 10-års jubileumet firas på Lotus Lounge här i stan. Visserligen i något mindre skala - den här gången är det "bara" 15 band som står på scen. Alla med någon form av lokal anknytning. Vi i The Profondo Rosso är ett av dem.

Det skall självklart bli kul att spela, men i förmiddags fick vi reda på att vår speltid ändrats och att vi nu spelar först istället. Det känns trist, eftersom folk här i stan har en tendens att gå ut sent (ja, jag är en av dem- jag vet) och att det därför finns stor risk att det är så gott som folktomt när vi kliver på scen. Inte minst eftersom vi sagt till alla våra vänner och bekanta att vi spelar 22.30, vilket var den ursprungliga tiden.
Jag förstår att det är svårt att pussla ihop ett fungerande spelschema när så pass många band skal spela under så pass kort tid, men kan ändå inte låta bli att tycka att det känns lite halvtaskigt att ändra våran tid till en så pass tidig. I synnerhet när vi inte meddelats om det förrän på förmiddagen samma dag som giget.

För övrigt publicerades 10-i-topp-listan jag bad om hjälp med här på bloggen för en tid sedan i dagens Eskilstuna-Kuriren. Av någon anledning var inte min lista med. Lite skumt, men det gör mig faktiskt ingenting alls. Nästan tvärtom, faktiskt: det var nämligen svårt att få ihop hela tio konserter som jag kände verkligen platsade på en sådan lista, så jag var inte helt nöjd med den. Dessutom lyckades jag sneaka mig med i artikeln i ett annat sammanhang ändå...

Nåväl - vi får väl göra det bästa av situationen ikväll och hoppas att några dyker upp i alla fall. Jag räknar kallt med er som läser det här i alla fall.

Dagens:
David Bowie - Changes

No comments: