Sunday, February 24, 2008

Smooth criminal.


Hade i förväg bestämt mig för att inte göra ett inlägg förrän idag eftersom jag varit ledig ett par dagar och ville ägna dem åt att vara...ja, helt ledig. Egentligen skulle dagens ha handlat om Fisken, Musslan ocn mins taco- och ölkväll i torsdags, Djandet på Niccokicks gig i fredags samt hänget hos Masser igår.

Nu blir det inte riktigt så, på grund av en incident i fredags. Jag var på väg till Raw för att spela och tog cykeln för att hinna i tid. Mitt lyse har varit sönder ett tag, men jag har av ren slöhet inte brytt mig om att fixa det. Korkat, eftersom jag ungefär vid tågcentralen mötte en polisbil. Såg den inte förrän den mötte mig och cyklade därför helt enkelt vidare, i förhoppning om att de inte skulle bry sig.

Nu lät de mig tyvärr inte vara. När jag svängt ned på Smedjegatan kom de körande efter, passerade och stannade sedan framför mig. De två poliserna som klev ut frågade om jag inte visste att det är olagligt att cykla utan lyse och frågade varför jag inte stannade när jag såg dem. Jag svarade som det var: att jag hade lite bråttom och därför tagit cykeln ändå, att jag inte sett dem förrän jag cyklade förbi polisbilen och tyckte det skulle ha känts lite fånigt samt väl uppenbart att stanna och hoppa av precis bredvid dem.
Oturligt nog för mig visade det sig att de hade någon slags specialfokus på cykelkoll just den här helgen. Poliserna som stoppade mig var utsända speciellt för att stoppa cyklister som bröt mot trafikregler och de hade tydliga order om att inte släppa igenom något och bötfälla alla - därför var det bara för mig att glatt skriva på en trafikbot på 500 spänn och sedan promenera sista biten till Raw.

Visst - jag har mig själv att skylla. Man får ju faktiskt inte cykla utan lyse. Trots det kan jag inte låt bli att vara irriterad. Det stör mig är att de faktiskt beordrats att lägga tid och energi på sådana saker en fredagskväll. De två poliserna verkade nästan tycka det var lite pinsamt också eftersom de var så noga med att påpeka att de var tvingade att bötfälla. Nog borde det väl finnas en hel del av större vikt som händer då? Jag har själv varit med om att någon ringt efter polisen under en pågående misshandel och fått till svar att ingen polis kan komma just då, men att de skall skicka en snarast möjligt.

Tro fan att det inte finns några bilar lediga när sådant händer. De är väl alla utstationerade vid korsningar i väntan på att någon skall gå mot rött.

Dagens:
SaidIWas - Pigs

7 comments:

Danne Fyris © said...

Vänta nu!
Torsdags natt... Du tittade snett på mina lysen och jag sa något utdömande i stil med:
"Det är en onödig utgift"

Du skrattade rått och verkade inte bry dej.

KARMA!?

Ronnie said...

Nu hänger jag inte med...hade du lysen och jag dissade dig för det? Eller klagade jag på att du inte hade lysen? Minnet är lite luddigt...;-)

Hur som helst får jag väl skylla mig själv. Kanske är dags att göra en lista a´la My Name Is Earl snart.

Anonymous said...

oj! va lite vag där.

Nä du tyckte att det va onödigt med lysen...
Men jag sa att om du torskar är det en onödig utgift... du skrattade! se här vad som hände!!!

Börja du med listan! ;)

ps. ta bort skiten att man måste skriva i bokstäver... sämst!!!

Ronnie said...

Haha...ok. Du hade rätt, jag hade fel. Man lär så länge man lever, eller vad är det de säger?

Nu är det min tur att var utdömande:
Vänta bara tills spambotarna attackerar kommentarsfälten på din blogg. Då kommer du att förstå poängen med bostäver.
Fick sitta en hel eftermiddag och rensa bland kommentarer. Inte så kul...

Louie said...

Hade du haft en sån där gul väst på dig hade du säkerligen gått fri.

Anonymous said...

du ska vara glad att någon skriver, spamalots eller inte!!!

Anonymous said...

Kryss i förare-rutan.

HAHA!