Wednesday, February 20, 2008

Omväxling förnöjer.

Det är sportlov nu. Och eftersom jag innehar en så kallad semestertjänst (vilket innebär att jag till skillnad från en "riktig" lärare inte är ledig under loven utan har fem veckors semester per år precis som en vanligt knegare) har jag att välja på att ta ut semester eller komptid, ta obetald ledighet eller bli placerad någon annanstans inom min avdelning under loven. Eftersom jag såklart helst vill spara min ledighet till sommaren eller något tillfälle då jag faktiskt skall göra något särskilt jobbar jag istället på förskolans och lågstadiets fritids/dagis den här veckan (förutom på fredag då jag tagit ut komp för att unna mig en långhelg).

Det är faktiskt ganska roligt. Att jobba med så pass små barn skiljer sig ganska mycket från det jag gör på dagarna annars. Jag gillar faktiskt de små krabaterna riktigt mycket - och med tanke på hur pass mycket ungar jag haft klängande på mig sista dagarna tror jag att de tycker jag är rätt kul också.

Dessutom är det arbetstiderna väldigt annorlunda jämfört med mina vanliga. Visst - när jag jobbade på Rocks beklagade jag mig en hel del över hur trist det var att börja sent och arbeta till på kvällen, men när det bara rör sig om en vecka så här känns det ganska skönt att sova ut ordentligt, käka frukost i lugn och ro, läsa ett par kapitel i en god bok och sedan till och med hinna sitta lite framför datorn innan jag beger mig till jobbet.

Därmed inte sagt att jag skulle vilja ha det så hela tiden - men såhär ett par dagar känns det fint.

Dagens:
These New Puritans - C. 16th+

2 comments:

Anonymous said...

Men Ronnie. Vadå förskolans dagis?
Hmmpf.
Det finns inget som heter dagis.. det är bara förskola alltihopa!

Kram från förskolläraren!

Ronnie said...

Ja, men jag visste inte vad jag skulle kalla det. "Verksamhet dit barn från både förskolan och lågstadiet får komma på dagen om deras föräldrar inte kan vara hemma med dem" lät lite tillkrånglat! :-)