Tuesday, February 05, 2008

Du vet att du befinner dig i Torshälla när...

Det här inlägget kan te sig lite poänglöst om man inte vet vad Torshälla är. Nu tror jag i och för sig att de flesta som läser det här gör det, men för säkerhets skull kan jag berätta att det är en litet samhälle alldeles utanför Eskilstuna. Alla som bor där är finnar. Eller, nej. Nu ljög jag. Kjell Bergqvist bodde där ett tag och han är inte finsk.

Fast - riktigt så är det förstås inte. Det är dock ett faktum att en ganska stor del av innevånarna i Torshälla har finskt ursprung, vilket i mycket beror på att en av Mälardalens största industrier låg där och att många finska familjer kom dit för ett par decennier sedan för att jobba. På grund av detta har det blivit något av en lokal tradition att skämta om fylla, knivar, bastubad och liknande i samband med samhället samt kalla det saker som Finnhälla, Lilla Helsinki och så vidare. Inte särskilt kul egentligen.

Hur som helst ligger skolan jag just nu jobbar på i Torshälla. Eftersom jag inte varit helt nöjd med mina kontaktlinser sista tiden och ändå befinner mig där dagligen tänkte jag att det kanske vore idé att testa deras enda optiker. Att Elenor, som kommer från Torshälla (nej, hon är inte finsk), går hos dem och är nöjd samt att de är femtio kronor billigare per linspar ( jag använder månadslinser) än min nuvarande optiker spelade så klart också in.

Idag var jag där för att genomgå min synundersökning. Kvinnan som har mottagningen jobbade ensam, därför var hon tvungen att springa ut i butiken och lämna mig i undersökningsrummet när hon hörde att någon kom in. Där satt jag fastspänd med den där jättestora glasögon-prylen de brukar använda framför ansiktet och hörde henne fråga någon hur hon kunde hjälpa till.
Nu kunde jag tyvärr inte se hur kunden såg ut eftersom jag satt i rummet intill, men han bröt i alla fall på finska och lät berusad. Han sade att han var där för att hämta sina nya glasögon. Optikern plockade fram dem och passade även på att upplysa honom om att de nya bågarna inte var så stöttåliga eftersom de tillverkats av plast och att han därför borde vara försiktigare med dem än med sina gamla. Varpå kunden ställde följande, fantastiska fråga:

Kan jag bada bastu med dem?

Det är lite jobbigt när man försöker vara fördomsfri men ens fördomar hoppar upp och knäpper en på näsan på det sättet. Jag menar - killen dyker in hos optikern för att hämta sina nya glasögon på eftermiddagen, småpackad, bryter på finska och hans enda fråga är om han kan bada bastu i dem...

Bara i Torssla, kära vänner. Bara i Torssla.

Dagens:
A Mountain Of One - Warping Of The Clock

2 comments:

Anonymous said...

Hahaha! Ja, vad säger man? Bastubad verkar vara otroligt viktigt för finnar, dock har jag aldrig hört talas om att man har på sig glösögonen i bastun. Ja, ja... han kanske t.o.m. duschar med dom på. Som sagt - Vad vetjag? Haha

Anonymous said...

hahaha!

finnar e finnar!