Wednesday, February 27, 2008

Den mest negativa effekten av klimatförändringar.

Folk brukar beklaga sig över vintern - över kylan, slasket och mörkret. Själv har jag aldrig haft några större problem med den...fram tills för ett par år sedan. De sista två/tre åren har jag nämligen tyckt det var riktigt tråkigt och jobbigt de där sista månaderna innan värmen börjar komma tillbaks. Visst, det är mysigt med helgerna, midvintermörkret och tända ljus. Men för min del skulle tiden gärna få hoppa fram till framåt slutet av april direkt efter jul och nyår.
Därför tycker jag det är lite skönt att värmen kommit ovanligt tidigt i år, trots alla domedags-profetior angående orsakerna till den tidiga våren.

Idag satt jag i godan ro och drack mitt förmiddagskaffe. I ögonvrån registerade jag något som rörde sig, men det var inte tillräckligt störande för jag skulle reagera förrän personen till höger om mig utbrast i ett:

"Men...är det en mygga?"

Mycket riktigt. Utanför fönstret till höger om mig var den. Ett gigantiskt exemplar av denna otäcka insekt. Gång på gång slog den emot fönsterrutan, förmodligen förblindad av vansinnig blodtörst framkallad av de varma kropparna inne i rummet.

Fy fan. Jag är vegeterian sedan hur många år som helst, men myggor har inget som helst existensberättigande i mina ögon. Den enda varelsen som är vidrigare än myggan är fästingen - och jag läste i dagens tidning att årets första av de äckliga krypen också hittats nyligen.

Det är tur att man blir påmind om de negativa effekterna av klimatförändringar med jämna mellanrum.

Dagens:
The Specials - Free Nelson Mandela

1 comment:

Anonymous said...

Jag hade en fluga i lägenheten för ett par veckor sedan. Var fan sover de nånstans?

Tapeter är nästa punkt.
Kolla på http://www.wallpapersdirect.co.uk/store/linda-barker/cat_89.html

Alla Linda Barkertapeter är fantastiska. De flesta går att beställa med Linda Barker + tapetnr i vilken välsorterad målarbutik som helst. Annars har Boråstapeter hur fina som helst. Kolla in Hannatapeterna
http://www.borastapeter.se/kollektion/kollektion_main.asp?menu=2&kollektion=539&submenu=79&submenu2=38
Den som kommer upp på första sidan, hamnar i mitt sovrum sedan.

Berätta vad det blir sedan när du bestämt dig! :)

Ha en trevlig helg!
Kramar