Thursday, January 31, 2008

Neonväst är vintersäsongens foppatoffla.

Imorse på vägen till jobbet mötte jag en igen. Cyklandes den här gången. De har varit överallt på sistone. Gående på trottarkanten, i skogen på hundpromenad - till och med i kön till kiosken på torget: neonvästarna.

Ni vet vilka jag syftar på, va? Spygula/gröna överdragsvästar med reflexer på. Sådana som man tidigare bara sett på vägarbetare och poliser.
Nu är de plötsligt överallt. Jag har aldrig sett dem säljas i någon butik och förstår inte vad de kommer ifrån. De kanske delas ut gratis någonstans? Jag har nämligen svårt att se hur någon skulle kunna betala för något som ser ut som en blandning mellan ett tillbehör till en arbetsklädsel och en raveares våta dröm ("Fatta hur grym den här kommer att se ut i UV-ljus!")
Vid närmare eftertanke har jag faktiskt har svårt att se hur någon frivilligt kan dra på sig en dylik tingest överhuvudtaget - gratis eller ej.

Nej - vad är det för fel på en helt vanlig reflex?

Dagens:
The Raveonettes - The Best Dies

12 comments:

Anonymous said...

Verkar som det är många som upprörs över dessa västar.

Måste som bilist och cyklist ta västarna till mitt försvar.
Folk som rör sig i vintermörktet syns verkligen inte bra och därför gör en reflexväst jobbet sjukt mycket bättre än en vnaligt simpel reflex.
Tycker att det är kanon att folk skiter i det estetiska och tänker på att synas istället! Kanon!

Mvh /
Tim (som vet hur det känns att klippa en medtrafikant)

Louie said...

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=636402&avdelning_1=102&avdelning_2=369

Hon och hennes dotter hade nog inte haft nåt emot att ha väst på sig.

Louie said...

Du ska få en när du blir 30 i maj.

Anonymous said...

Vi kunde välja en sån när vi skulle få julklappar från jobbet. jag valde choklad fondue istället..

Det kanske bara är brevbärare som har såna, gratis är ju som bekant gott och som du sa, var fan köper man såna?

Ronnie said...

Jag känner att jag nog borde klargöra en sak här: jag håller med om att det på de allra flesta sätt är jättebra att folk börjat använda dem ur säkerhetssynpunkt.
MEN - det förändrar inte det faktum att de är asfula och att man per automatik ser ut som en vägarbetare i dem. Dessutom funderar jag fortfarande på att hur det kommer si att de dykt upp nu i vinter (har inte sett dem på någon privatperson tidigare) samt var de kommer ifrån.

Ronnie said...

Och Musslan: är du snäll och skaffar en sådan åt mig i 30-årspresent kommer jag såklart att använda den. Men bara hemma när ingen ser mig...

Unknown said...

Du kan införskaffa en sådan på exempelvis stadium. Gjorde den upptäkten när jag skulle klä ut mig till vägarbetare och kostymen blev fulländan ;D De är egentligen till för joggare som är ute och springer på natten.

Marcus said...

Jogga bör man aldrig göra.....;)

Anonymous said...

Vi har såna på jobbet (Industripartner). Klart Ronnie ska ha en sån. ;-) /TJ Ank

Danne Fyris © said...

bra för de som envisas med att kliva rakt ut i trafiken!
det ger bilisterna en chans
att se dem och vid bra väglag KANSKE hinna stanna!

i övrigt kan rejvare o zebralöpare dra åt hela jävla helvete!

Snutar, pundare och tjyvar också!

Mina fem öre!













:)

Ronnie said...

Trodde du lyssnade på sånt däringa rave-dunka-dunka, Fisken.

Danne Fyris © said...

det är en markant skillnad
mellan musiken och kulturen!

Vidriga storpupillda engelska
fikusar med neon västar har INGENTING med påtända och påhittiga elektromusiker!

REJV - NEJ TACK!

TECHNO - JA TACK!