Tuesday, December 11, 2007

Vissa dagar känns det som om jag är med i ett avsnitt av Friends.

Det är något konstigt med grannhuset. Det verkar som om åtminstone minst en lägenhet i det byter innehavare varannan vecka. Och alla som flyttar in är relativt unga. Jag tror faktiskt aldrig jag sett någon som sett ut att vara över 35 där.

Men det märkligaste är att alla som bor där verkar ha en gemensam nämnare: de gillar att vandra runt nakna, eller åtminstone ganska lättklädda, med persiennerna uppfällda.
Missförstå mig inte nu; jag är absolut ingen tjuvkikare. Men från mitt vardagsrumsfönster har man mycket bra insyn till lägenheterna mittemot. Och då är det svårt att inte lägga märke till om en granne står i diskar i underkläderna...

Det var nämligen så det började: redan första året jag bodde här stod grannen vars kök vetter mot min balkong och diskade. I kalsongerna. Varje gång man gick ut på balkongen...eller i alla fall kändes det så. Efter en tid flyttade han och ersattes av en ny kille, som även han gillade att spatsera runt lättklätt - även om han nöjde sig med med mjukbyxor och bar överkropp. Strax därefter flyttade en kille in i lägenheten bredvid. Han tog det hela ett steg längre genom att faktiskt glida runt i bara badhandduk eller helnäck. Och sedan har det bara rullat på: lägenhet efter lägenhet har bytt innehavare. Och typen av människor som gillar att vara hel- eller halvnakna verkar vara klart överrepresenterade bland dem.

En annan minnesvärd granne är killen som ställde sängen så att man såg rätt in på den genom fönstret och sedan låg och kollade på TV hela kvällarna. Självklart i bara underkläder. För att inte tala om de två tjejerna som jag och Elenor fick syn på en kväll för kanske två år sedan - de dansade runt som tokar i lägenheten iklädda -just det- bara underkläder. Senast i raden är en kille som flyttat in på nedervåningen och har sin dator precis vid fönstret. Vid den verkar han spendera väldigt mycket av sin lediga tid. Självklart i kalsonger.

Jag förstår det inte och tycker det är lite obehagligt. Vad är det med folk i det huset? Förstår de inte att vi som bor mittemot ser rätt in? Jag vill verkligen inte titta på dem när de springer runt där, men när man har stora fönster på den ena väggen i ens vardagsrum och man har full insyn till grannhuset går det liksom inte att undvika.

Dagens:
Peeping Tom - Mojo

3 comments:

Anonymous said...

Hahaha! Ronnie! Detta måste du dokumentera och slänga upp på Cirkus E-tuna! Jag önskar att jag kunde se nåt roligare än smugglarkungen när jag tittar ut.
/Tim

Anonymous said...

Påminner mig om en fest som en klasspolare hade. Han bor i gettot här i H-fred, vilket består av ganska mycket lägenheter tätt packade bredvid varandra. Mitt emot var det en till fest. Den bestod visserligen av tre killar som satt och tittade på porrfilm på en 42", vi såg rakt in.

Anonymous said...

Ooooo, Ugly naked guy!!!

Precis som i friends....