Tuesday, November 27, 2007

Konserter och märkliga bokningskombinationer.

Det har blivit mycket konserter på sistone. Visserligen inga större grejer vilket ju är vad man vill gå på egentligen, men ändå en hel del konserter. Bara i helgen hann jag med två stycken.

Först Memento Mori, som genomförde sin första spelning på 19 år. En gång i tiden var de hela Sveriges indieälsklingar - innan termen indie uppfunnits. Själv är jag några år för ung för att minnas dem men tydligen är de det största som kommit från Eskilstuna innan Kent, Christer Lindarw och Yvonne Ryding. Det var självklart fullpackat på spelningen. Fullpackat med fulla fyrtiotaggare. Vilket, med tanke på att jag körde bil dit och var spiknykter, gjorde det till en lite jobbig upplevelse. Vansinnig trängsel, värme, ölspill och massor av fulla människor som inte satt sin fot på en klubb på minst tio år kan vara ganska jobbigt att hantera - med eller utan alkohol.

Men, visst - bandet lät bra och var tighta. Riktigt tighta. Tyvärr kunde jag inte riktigt frambringa samma entusiasm och eufori som de i publiken som var tio-femton år äldre verkade uppnå. Förmodligen berodde det på att man inte varit med "när det begav sig" och aldrig riktigt riktigt lyssnat in sig på dem. Med risk för att få ett gäng fyrtioåringar efter mig (om någon av dem mot all förmodan skulle ramla in här) var de faktiskt sådär, trots deras upenbara musikaliska överlägsenhet. Någon beskrev det som "Ebba Grön spelar Cure-covers" och det var faktiskt ganska träffande.

På lördagen gick vi till Raw för att dansa till Risky Bizniz och kolla in La Puma. Överaskande nog visade sig La Puma vara någon slags garage/stonerrock-gäng. Med tanke på att Risky Biz DJ:ade hade jag snarare förväntat mig någon slags electro eller kanske pop. De var helt klart bra på sin grej, men ändå kändes det som att något saknades. Jag kanske låter överdrivet negativ nu, men de var helt enkelt för mycket av en klyscha. Vilket i och för sig kanske är grejen med garagerock?
Deras sångerska -som var typ dvärg, hade underlig frisyr och sjöng vansinnigt bra- gjorde dock det hela riktigt sevärt.

Nu var det visserligen så att Nicke Andersson som skulle spelat skivor egentligen ställt in i sista sekund och att det var därför de bokat Risky Bizniz istället. Men det kändes ändå som en märklig kombination med ett garageband och två DJs som spelar dansmusik och pop av den mer elektroniska sorten. Tråkigt både för dem som var där för att se La Puma -och som säkert velat höra mer gitarrdriven musik- och för DJ-paret - som definitivt förtjänade en mer entusiastisk publik.

Å andra sidan kanske jag inte skall säga något. Jag skall ju spela skivor när Lillasyster (ja, de med den vidriga Umbrella-covern) spelar på Fredag och det känns inte heller som någon självklar kombination.

Dagens:
Dat Politics - Gravity

No comments: