Thursday, November 08, 2007

Katalogångest och tonårsnojjor.

Jag kommer ihåg när man själv gick på högstadiet. Skolkatalogen, som kom varje år, var en jäkligt stor grej då. Åtminstone för de flesta. Tjejerna i klassen började planera dagar, ja - till och med veckor- i förväg vad de skulle ha på sig och hur de skulle sminka sig. Killarna köpte nya jeans och tänkte ut coola spex att genomföra på kortet.

Det var otroligt viktigt att allt blev rätt. Jag menar, herregud - det var ju utifrån hur du såg ut på ditt foto i katalogen du skulle bedömas det kommande året. Råkade du göra en konstig min eller ha fel t-shirt på dig löpte du risk att bli utdömd som tönt och bli paria -åtminstone tills nästa katalog kom ut. Med lite tur lyckades du reparera skadorna genom att göra bättre ifrån dig på kortet i den.

Jag själv lyckades aldrig något vidare i skolkatalogerna. Jag kompenserade dock för det genom att spela i band och uppträda på soareér och liknande så ofta jag kunde. På så vis fick jag de andra att glömma (eller åtminstone ha överseende med) mina smått katastrofala klassfoton.

I dagarna skickades skolkatalogen ut till eleverna och personalen på skolan jag jobbar i. En kollega till mig berättade att hennes sambo suttit och bläddrat i den igår kväll. Han stannade till vid ett klassfoto, pekade på en kille i raden längs ned på ett klassfoto och sade:
"Herregud, vad mogna ungarna ser ut nuförtiden! Han där har ju till och med mer skäggstubb än vad jag har!".

Det var mig han pekade på. Jag är 29 år. Och jobbar i en åttondeklass.
Tack?

Dagens:
Neil Young - The Needle And The Damage Done

9 comments:

sugplopp said...

Ohohohohohooooohohoooo!!!

Unknown said...

Heheh ja men det är faktiskt så.. Hyfsat unga lärare osv kan ofta smälta in bättre än vad de tror :)

Anonymous said...

hahahahaha!

Komplimang eller inte?

Danne Fyris © said...

Du bara måste lägga upp en bild.
lovar att jag lägger upp min katalogbild när den kommer.

LUNDBY FTG!

Ronnie said...

Haha...kanske det. Är bara inte 100% på om man får lägga upp skolkatlaogsbilder sådär.

Anonymous said...

hahaha.. de va mu snällt ju

Anonymous said...

Nästa år tycker jag du ska blunda och se ful ut. För att visa att du är vuxen och inte bryr dig längre... Igår frågade dom på gårn varför jag inte har barn, jagär ju TJUGOETT JUU! "Och ingen man! VAA" Haha

Ronnie said...

Emelie: Ja, och inte sova på en vecka innan fotot så jag ser riktigt gammal och sliten ut!

Bara att inse: 21 är gammalt när man 13-14. Själv har jag fått höra allt från 24 till 40 när elever frågat hur gammal jag är och jag svarat "gissa".

Anonymous said...

Roligast är ju när jag sitter ensam på gårn och dom tror att jag är en av ELEVERNA!
Sorgligt... :/