Friday, September 28, 2007

Musikerhumor som faktiskt är rolig hör inte till vanligheterna.

Jag är egentligen inte särskilt förtjust i tanken på att ägna ett inlägg åt YouTube-klipp. Det känns liksom lite som "jag har inget vettigt att skriva om så jag länkar till några roliga videos istället". Inget illa menat gentemot er som brukar lägga upp YouTube-grejer på era bloggar. Det är en rent personlig ståndpunkt som gäller min egen.

Hur som helst - ibland springer man trots det på något som är så pass roligt, fascinerande eller fantastiskt att man känner sig tvungen att dela med sig av det.
Så är det med klippen nedan. För mig, som gitarrist och musiknörd, är de helt fantastiskt underhållande. Jag tror och hoppas dock att man inte måste vara musiker för att se det underhållande i dem. I mina ögon är det ett snudd på genialiskt komedidrag att ta instrumentalister som i normala fall totalt saknar självdistans och få dem att framstå som totala klåpare.

De är ganska långa och om ni inte orkar kolla igenom allt rekommenderar jag första klippet i allmänhet samt slutet på det tredje.







Dagens:
Doris - Waiting At The Station

2 comments:

Danne Fyris © said...

Allvarligt.

Det här är fan uselt, alla klipp!
tror man måste vara besatt o skapligt subjektiv om man ska kunna säga att något var "bra".

VAi verkar vara påtänd o bara skramlar.

Slash likadan...

Det sista klippet är inte att tala om, då jag varken gillar metallica eller headbanging!

Pinsamt, kul eller vad är tanken!?

Ett klockrent inlägg då det är kul att debattera om yuotubeklipp.

Och du roine, är vi överens idag?

Ronnie said...

Ja, det är fantastiskt snyggt gjort.
Tanken är ju självklart att det skall vara kul...och driva med artisternas brist på självdistans.

Killen som lagt upp dem har gjort hur många som helst...sök på t ex Clapton, Angus Young och Gary Moore. De är alla klockrena, men det här var de bästa imo.

Jepp, vi är väl överens. Eller?