Monday, August 27, 2007

Jag tror han knarkar. Men han tar i alla fall av sig kepsen inomhus!

Nu har jag spenderat ett par veckor på nya jobbet och än så länge trivs jag ganska bra. Folk är relativt avslappnade och stämningen i personalen verkar god. För att vara en högstadieskola tycks det dessutom vara ganska lugnt och sansat eleverna emellan. Allt gott under solen so far, med andra ord...

En sak har dock slagit mig: vad är egentligen grejen med skolor och huvudbonader? Jag har jobbat på ett antal skolor nu och på samtliga har en skrattretande mängd av personalens energi gått åt till att diskutera och tjafsa kring elevernas kepsar, mössor och hattar.

Veckan innan själva skolan drog igång hade vi ett gäng planeringsdagar. På dem var tanken att de olika arbetslagen skulle prata ihop sig angående terminsplanering, regler och så vidare (vad jag gjorde där kan man ju fråga sig eftersom jag "bara" skall vara assistent åt en kille, men det är annan femma). Onsdagen var helt vikt åt regeldiskussioner. Det tog, föga överaskande, inte mer än en dryg timme innan det hela fastnat helt i mössträsket.

"Var skall eleverna få ha kepsar? I korridorerna eller inte inomhus överhuvdtaget?". "När skall de få ha dem på? På rasterna eller inte alls på skoltid?". "Hur beter vi oss om vi ser att en kollega missat att dennes elev har keps på sig för att få eleven att avlägsna denna utan att vår kollega känner sig överkörd?". "Var drar vi gränsen? Vid toppluva, keps eller huckle?".

Jag fattar det inte. Snacka om slöseri med tid! Varför denna fixering vid att de absolut inte skall ha något på huvudet inomhus? Nog måste det väl finnas sisådär en miljon saker som var viktigare att diskutera än huvudbonader? Och nu när skolan dragit igång är det såklart ett jäkla tjat om detta hela tiden. Vissa lärare vägrar till och med släppa in eleverna i klassrummet innan de varit och lämnat av sin keps i sitt skåp.

Jag har faktiskt någon gång frågat varför det anses så viktigt att de tar av sig på huvudet på en tidigare arbetsplats. Ett argument var att det var av hygieniska skäl. Det köper jag verkligen inte - och det tror jag inte kidsen gör heller. Jag menar, mattanterna på skolan tvingas ju bära hårnät och en ful liten mössa av "hygieniska skäl", hur skall man då kunna motivera att eleverna inte får det av samma orsak?

Ett annat argument var att det har att göra med "uppfostran och respekt". Visst. Det ligger nog någonting i det - om är uppväxt förra århundradet. Då ansågs det höra till rent hyfs att ta av sig kepsen inomhus. Men idag ser det helt annorlunda ut. Jag tror inte någon under 30 tänker på om de har keps/mössa på sig inomhus längre. Personligen bor jag mer eller mindre i min gubbkepa till och från och har även haft den på mig när jag står i butiken utan att någon ens höjt ett ögonbryn.

Om ingen kräver att de skall ta av sig kepsen när de sitter framför datorn och spela WoW eller raggar på Lunarstorm eller kollar på TV eller vad nu en fjortonåring gör hemma kan jag inte se varför de skall tvingas ta av den bara för att de skall plugga matematik. Det är ju inte direkt så att det stör att någon har en keps på sig eller att de kan gömma vapen i den.

Nej...jag fattar det verkligen inte.

Dagens:
Birthday Party - Hats On Wrong

6 comments:

Ankaret said...

Jag trodde, eller snarare hoppades, att dessa diskussioner sedan länge var avklarade, men tydligen inte.
Kan verkligen inte förstå varför det är ett så känsligt och engagerande ämne för lärare.
Man kan ju hoppas att det är en generationsfråga, för jag antar att dom lärare som gnäller över barnens huvudbonader är av den övre medelåldern, eller har jag fel?

Låt kidsen ha på sig vad dom vill så länge det håller sig inom lagliga ramar.

Ronnie said...

Tyvärr har du fel...det är även de yngre. Eller, nja. De yngre engagerar sig iaf också i vad man skall göra åt "probelemet". Men det är kanske bara för att de äldre lärarna skall hålla sig lugna...

Danne Fyris © said...

Det ä'r fan helt otroligt att dom FORTFARANDe inte löst "problemet".

Jag kom alltid i kläm med min huvudbonad...

Tror det är en grej som sitter i hos dom äldre faktiskt,
"inomhus har man inte keps på sig",
utomhus - visst!

Nu är det ju så att keps är ett allroundplagg, ämnat för både ute o inne...
MEn det fattar inte en del.

ps. dom yngre lärarna på "min tid" tyckte d va lugnt med keps, dom äldre tyckte inte det!

Danne Fyris © said...

En annan sjuk grej är att flera klubbar förbjuder keps.

sverige är ett jävla piss-samhälle!

Anonymous said...

Jag är fritidsledare och skall på möte om just hur vi skall gå klädda. Tack för din input redan 07. Kepa for life.

Ronnie said...

Word. ;)