Tuesday, August 07, 2007

Jag bitter? Det kan ni ge er på!

Idag kommer ni att få läsa det bittraste inlägget från min sida hittills. Förhoppningsvis det bittraste som någonsin kommer att skrivas på den här bloggen också. För så irriterad som jag är nu vill jag helst inte bli igen.

Som vissa vet blev jag på grund av arbetsbrist tvungen att gå ned från heltid till deltid för ett tag sedan. För att få in tillräckligt med pengar skrev jag då in mig som arbetslös och började stämpla upp till heltid. Till följd av detta var jag så klart även tvungen att börja söka andra jobb, vilket inte gjorde mig så mycket eftersom jag ändå kände att det var dags börja röra på mig snart. Jag informerade mina chefer om detta och de sade att de förstod mig och var glada så länge de fick ha mig kvar, samt att de såklart inte skulle hindra mig om jag hittade något annat. Kort tid därefter fick jag dessutom ett papper angående uppsägning. Min tjänst kommer att försvinna helt från och med den sista september. Med lite tur kanske jag kan få hoppa in och jobba lite timmar som extra därefter, men mer är det inte säkert att det blir.

Under de gångna veckorna har jag därför sökt ett antal jobb och igår fick jag besked om att ett jobb på Edvardslundskolan i Torshälla var mitt om jag ville ha det! Över 50 sökande, men valet föll på mig. Smickrande! Det verkade lovande; heltid, månadslön och så vidare...80% av tjänsten som elevassistent åt en funktionshindrad kille och 20% som fritidsledare. Med extra fokus på musik dessutom. Som klippt och skuret.

Nu till problemet: de vill att jag börjar redan på Måndag. Och min nuvarande arbetsgivares besked är att det tyvärr är kört. Tidigast den 1:a September kan de släppa mig - trots att jag redan är uppsagd och har informerat dem om att jag kan komma att tvingas sluta med kort varsel samt att de tidigare sagt att det skulle vara ok.

Jag ville egentligen inte tvingas dra in facket men kan ju inte missa en heltidstjänst så jag ansåg mig inte ha något val. Därför ringde jag Handels för att förklara min situation och få lite rådgivning. Döm om min förvåning när de säger att jag inte har rätt att sluta tidigare! Samma besked fick jag från A-kassan. Det är en månads uppsägningstid som gäller. Trots att jag numera bara är timanställd och uppsagd. Med andra ord kommer jag att bomma en heltidstjänst jag gärna vill ha till fördel för en tjänst där jag inte har en aning om hur mycket/lite jag kommer att få jobba de knappa två månader som är kvar innan jag blir heltidsarbetslös.

Vad fan!? Kalla mig gärna grinig, men jag kan inte låta bli att undra varför jag suttit och betalat en så pass hög avgift till facket under alla år jag jobbat för att sedan -när jag för första gången vänder mig till dem- få svaret: "sorry". Jag trodde att det var för att få hjälp i sådana här situationer jag var medlem!

Det är märkligt av A-kassan och facket att de ligger på en med blåslampa för att man skall söka heltidsjobb såväl i sin hemstad som på andra orter när man stämplar, för att sedan -när man faktiskt fått ett jobb- säga att de inte kan hjälpa en att ordna så att man kan ta det.
Hur vore det med lite konsekvens?

Det är sällan jag blir arg. Men nu är jag faktiskt riktigt jävla förbannad.

Dagens:
Bittermacka.

9 comments:

Anonymous said...

hmm... var ska jag börja?

1. Dina nuvarande arbetsgivare verkar vara ett par inkompetenta-pengastinna-franchisekukar

2. Du säger att dom har sagt att det är ok om du slutar tidigare än 1 sep.
Ett muntligt avtal är lika slagkraftigt som ett skriftligt!
Men det blir svårt att styrka det...

3. Det blir ruskigt vridet när facket säger att du måste tacka nej till ett sådant jobb (nån jävla paragraf säkert).
Undrar om du blir utesluten ur facket om du skulle strunta i att gå till Rocks något mer?
Men vad kan hända?(kolla med facket).
Kanske ska sjukskriva dig? (men det går ju inte att jobba på två ställen samt vara sjukskriven på ett av dom).

Jag tycker att du ska strunta i Rocks och sedan hoppa till Edvardslundskolan på värsta Pippi Långstrump manér!!!

Förklara ditt läge för Edvardslundskolan, det går säkert att fixa till...

Det är ju Rocks som är de stora bovarna i det här...

//En som är sympatiFÖRBANNAD

Ronnie said...

Tackar för sympatin, EA!

1: Hmmm...säger inget så har jag inget sagt. ;-)

2. Omöjligt att styrka tyvärr. Frågade facket om det.

3. Det beror på att jag har schemalagd arbetstid, om än olika mycket varje månad. Då gäller en månads uppsägningstid, tydligen...skiter jag bara i att gå dit blir jag inte utesluten ur facket (som om det skulle spela någon roll - de har ju inte direkt varit till någon hjälp hittills), men det ger arbetsgivarna rätt att inte betala ut min lön eller de nästan åtta veckors sparad semesterersättning jag har. Har dock lekt med tanken på sjuksskrivning. Kan säkert säga att jag mår så dåligt av allt strul att jag inte pallar att jobba (vilket inte är HELT osant - det känns förjävligt att stå där nu) och bli sjukskriven tills uppsägningen. Men då bommar jag ju ändå chansen på det normala heltidsjobbet...

Att lösa situationen med Edvardslundskolan verkar också svårt. Killen jag skall jobba med behöver en assistent direkt på måndag då hans nuvarande slutar och det blir inte riktigt bra att sätta in någon annan i två veckor i väntan på mig...i synnerhet inte när det finns en till (stod mellan mig och honom tydligen) som kan ta jobbet bums.
Mao är jag nog rökt.

Shit...det här lär vara min längsta kommentar någonsin!

Anonymous said...

Som facklig förtroendeman (-kvinna) kan jag berätta att det är arbetstidslagen som sätter käppar i hjulet. Enda sättet att kringå strulet är att träffa en överenskommelse med den nuvarande chefen, så att han/hon släpper dig tidigare. I de allra flesta fall brukar det gå att lösa på det sättet, eftersom de oftast vill ha in någon annan istället. Nu verkar det ju iofs som om din chef verkar lite trög, men försök ändå att snacka med personen i fråga igen. Och igen. Och igen?
Lycka till iallafall!

Kram

Ronnie said...

Anna: Kan inte låta bli att tycka det är lite märkligt att den gäller trots att jag inte ens fått anställningsbevis...det enda jag har är mitt schema för Augusti (som vi f ö fick två dagar innan månadskiftet).

Vad gäller att diskutera saken är de inte särskilt samarbetsvilliga, tyvärr...inte så konstigt eftersom de dragit ned så mycket på personalen att det inte ens finns vikarier att sätta in.

Anonymous said...

Senario numero uno:
Du blir kvar på Rocks augusti ut och du får din lön samt innerstående semester ersättning... De pengarna kanske kommer ta slut innan din nästkommande jobb.Du är nu ledig f.o.m 1 sep.

Senario numero dos:
Du skiter fullständigt i Rocks, fast de kanske kommer att frysa dina pengar :(
MEN! du kommer ju få ett jobb som kommer att ge dig mer pengar i slutändan än om du stannar kvar på Rocks...

Krux 1:
Det gäller att kunna få hjälp också om du väljer alternativ 2, för jag antar att du inte har hela badkaret fyllt med guldmynt!

Krux 2:
Du får kanske inte några fina referenser om du bara skiter i att gå till Rocks.

Härmed röstar jag Edvardslundskolan!

Lycka till!

Anonymous said...

Men vad fan.. har du inget anstöllningbevis är det ju bara att dra. Kan vara så att du pratat med nåt pucko på handels. Det finns en del i min styrelse också.. kolla på typ regionkontoret eller nåt. För om du inte har nåt anst. bevis, så måste du ju dessutom ha en felaktig anställningsform. Det finns en bok som heter Lag o avtal. Den finns på lärarförbundets hemsida http://www.lararforbundet.se Där kan du läsa om arbetstidsregler o sånt. Så har du argument med dig. Kanske har handels lagt den på sin hemsida också?

Danne Fyris © said...

Grattis till jobbaet, man!

Nu är det du som knullar din gamla arbetsplats och skiter i att jobba.

Kan man göra så?

Anonymous said...

Knulla en arbetsplats!?! Hur gör man då?

Anonymous said...

hallå ronnie!

det är på tiden att jag lämnar ett digitalt fotspår (haha! visst måste det vaar världens äckligaste uttryck??) här.

jag tycker dte är helt sjukt. de är ju dumam i huvudet. det är din plikt att sno någonting från det där skitstället när du slutar. och jag tycker att vi borde engagera shoplifters of the world att unite och få det där stället att konka. det är de värda!

men du får ett jobb snart. om de gilalde dig nu som lärare, kommer de gillade dig igen.

elelr så bara skiter du i att gå till det där jobbet. sjukanmäl dig en hel månad. vad ska de göra? sparka dig?