Friday, July 20, 2007

Jag vet inte vad jag gjort Micke, men det verkar vara något riktigt skamligt.

I natt drömde jag om min kusin Micke. Micke bor i Småland och spelar i metalbandet Achilles Last Stand. I drömmen satt jag i publiken under en konsert med dem. Jag var där själv och tyckte det skulle bli spännande att se dem, eftersom jag faktiskt aldrig sett Micke spela live. Plötsligt var det inte längre en konsert, utan någon slags rockbandstävling (ni vet hur saker kan förändras på ett ögonblick i drömmar). Jag befann mig på scenen med bandet och skulle tydligen gästspela. I handen hade jag en jättestor akustisk bas. När jag slog an en sträng för att testa så att den fungerade lät den helt sjukt högt och jag insåg att jag skulle komma att överösta resten av bandet helt. Vi hade aldrig repat ihop, men ett par veckor tidigare hade jag fått ett kassettband med låten vi skulle framföra och lovat att plocka ut den inför spelningen. Det gjorde jag aldrig, men trots det ljög jag och sade "klart jag gör!" när min kusin frågade om jag kände mig redo. "Jag hänger bara på de andra. Om jag inte kopplar hur låten går kan jag bara mörka lite", tänkte jag.

Trummisen räknade in låten, gjorde ett utslag och sedan var hela bandet tyst. Tydligen skulle låten börja med en basgång. Jag började fippla lite med strängarna i ett försök att spela något tufft. Hela bandet vände sig om och tittade förfärat på mig. Sedan slängde min kusin av sig gitarren och började skrika på mig: "Vad fan! Du sade ju att du kunde låten! Din jävla idiot! Du spelar ju inte ens i rätt tonart! Den går i A - inte E! Du har sabbat våran chans! Fy fan!"...och så vidare.

Jag rusade av scenen och ut ifrån lokalen. Plötsligt befann jag mig i köpcentret Gallerian här i Eskilstuna, där jag vansinnig av ilska och besvikelse sprang runt - storgråtande och sparkade omkull tidningställ, blomkrukor och skyltar. Mina familj stod utanför portarna till köpcentret, tittade på mig och skakade sina huvuden.

Där någonstans vaknade jag. Det brukar sägas att drömmar är ett sätt att bearbeta saker som hänt under ens vakna tid. Om så är fallet undrar jag verkligen vad det var jag bearbetade den här gången. Jag har inte träffat min kusin sedan han bodde hos mig någon vecka sommaren 2001. Nu i helgen kommer han dock hit igen, eftersom vi skall ha en stor släkträff hos mina föräldrar på lördag för att fira min mormor som fyllt jämnt.

Jag kanske borde fråga honom om jag har något att ha dåligt samvete över?

Dagens:
Gang Of Four - I Love A Man In Uniform

1 comment:

Calle Abrahamsson said...

Du är en underlig man, Ronnie G.