Thursday, July 12, 2007

Ingen har någonsin påstått att bekvämlighet och estetik går hand i hand, men någon gräns måste det väl ändå finnas?

En farsot verkar ha drabbat Sverige. Måhända har den varit under uppsving en längre tid, men jag uppmärksammade den först på Öland under semestern. Närmare bestämt var det i Borgholm jag först lade märke till att nästintill varannan person man mötte bar någonting gräsligt på fötterna. Det såg ut ungefär som en blandning mellan ett par träskor, sandaler och en tvättsvamp. I pastellfärg, dessutom. För mig som är något av en skofetischist svider det verkligen i själen att se att folk kan ta på sig något dylikt. Och sedan dessutom ge sig ut bland folk i dem.

Styggelsen kallas tydligen "Foppatofflor" (till och med namnet är motbjudande) och är tillverkade i någon slags skumgummiaktigt material. Enligt uppgift skall de fungera ungefär som en Tempur-madrass...fast för fötterna. Jag betvivlar inte en sekund att de är sjukt bekväma, men vad spelar det för roll när de ser ut som något en färgblind badleksaksdesigner spytt ur sig?

Efter att jag först uppmärksammat dem har jag lagt märke till att de finns överallt. I Västervik, i Norrköping, på Power Meet..folk har till och med kommit in i dem på jobbet! Droppen var när jag igår ringde på hos grannen under mig för att överlämna några föreningspapper och hon öppnade i...Ja, just det; ett par gallgröna foppatofflor.

Jag tror jag spyr.

Dagens:
Interpol - Who Do You Think?

5 comments:

Calle Abrahamsson said...

du har så rätt, broder.

Anonymous said...

I Trollhättan har epidemin varat i över ett år redan.. hela stan ser ut som en Trailer Trash-park! Numer finns det även en Oulet för tofflorna där de säljs för 60 spänn. Inte direkt nåt vaccin för åkomman! Såg dem första ggn för typ 2 år sen när "Toffelmannen" kom till jobbet för att sälja arbetsskor, och ville sälja ett par till mig, varvid jag skrattade så jag fick tårar vilket inte han förstod. Då tänkte jag ALDRIG I HELVETE, och det tänker jag hålla på.. vänta bara Ronnie.. snart har du ett par svarta fina Foppa på fötterna! ;)

Anonymous said...

pfft, äventyrs tofflor e dom, inge annat.. Men ni vill väl ha sandaler o strumpor.. Skämmes!!

Ronnie said...

Nature boy: Knappast. Sandaler går fetbort. Klassiska tofflor, espandrillos eller möjligtvis flip-flops funkar om man nu prompt inte vill använda vanliga skor. Fast absoult utan strumpor i så fall.

Lina the Great said...

Haha helt rätt.
Trots att jag jobbar inom vården och alla mina arbetskamrater bär dessa gräsliga tofflor så tvärvägrar jag.
De är så förbannat fula.