Tuesday, July 10, 2007

Väderkvarnar, får, regn, skärgård, packade raggare och jättestora robotar.

Efter en oväntat snabb och problemfri biltur på 4-5 timmar nådde vi Öland ganska sent i Söndags kväll. Så pass sent att alla campingplatser hade stängt. Därför parkerade vi helt sonika bilen vid en vägkant och slog upp tältet där. Tidigt morgonen efter checkade vi in på Köpingbadens Camping istället. Dagen spenderades gassandes på stranden i den varma solen (jag mer eller mindre sträckläste Neil Strauss bok Spelet, som jag upptäckt sisådär ett år efter alla andra), eftermiddagen i Borgholm och kvällen på stranden drickandes öl. Vi utnyttjade dagen till max, och tur var det eftersom det skulle visa sig vara den enda soliga dag vi fick.

Morgonen efter regnade det. Och det gjorde det sedan mer eller mindre non-stop tills vi fick nog och lämnade Öland på Onsdagen. Då hade vi, på grund av regnet, varit riktigt turistiga och besökt väderkvarnar, fyrar och ruiner. Vi tog en sväng förbi Vimmerby (som är en riktigt mysig stad) innan vi fortsatte till Ekbergsvillan. Ekbergsvillan ligger i Källvik, ett par mil utanför Västervik, precis vid Loftahammars skärgård. Den är en riktigt stor, gammal läkarbostad som idag fungerar som ett lite lyxigare B&B och ägs av...ja, halvsläktingar till mig kan man väl säga för att göra det så enkelt som möjligt. Mor och far hade lovat att betala en natt åt oss där och det var mer än välkommet efter att ha spenderat de senaste dagarna i ett kallt, fuktigt tält.

Följande dag bestämde vi oss för att styra kosan tillbaks till Eskilstuna. Vi passade dock till att stanna till i Norrköping på vägen och slå ihjäl lite tid med att vandra på stan där.










Redan på Fredagen drog vi dock iväg igen. Den här gången fick vi det något otippade infallet att dra till Västerås och Power Meet. Väl där upptäckte vi att det kostade hela 1000 spänn att campa! Då fick man visserligen bo där onsdag till söndag, men då vi endast tänkt vara där Fredag-Lördag tyckte vi det kändes lite mastigt. "Nåväl, allemansrätten är till för att utnyttjas" tänkte vi i sann tysk anda och slog upp vårat tält vid vägkanten ett par hundra meter från själva träffområdet. Som synes av bilden ovanför var vi inte de enda som fått den idén.
Därefter övergick vi till att frottera oss med de cirka 15.000 raggare som släpat sig dit.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall säga såhär i efterhand...raggare är verkligen ett släkte för sig. Man vill ju helst tro att Eddie Meduza, Ronny och Ragge med flera är någon slags ironisk, skämtsam raggarparodi men så verkar tyvärr inte vara fallet. Många av dem är faktiskt sådana på riktigt. Att vandra runt på själva träffområdet var minst lika kul som att besöka vilken freakshow som helst och vi fick verkligen vårat lystmäte vad gäller smaklösa outfits, roliga dialekter och vuxna män som beter sig som femtonåringar. En riktig skrattfest var det.
Vi lyckades såklart även dricka en hel del öl (trots allt var det ju raggare vi hängde med) och var följdaktligen inte särskilt pigga vid hemfärden dagen efter.

Därför beslutade vi oss för att få gå på bio på Lördagskvällen. Som den leksaksamlare jag var på yngre dagar har jag varit övertänd inför att få se Transformers ända sedan det började snackas om den, och Elenor gick till min stora glädje med på att se den! Jag hade hört lite olika bud om hur den skulle vara innan, men måste säga att jag gillade den skarpt. Vet att folk har kritiserat den för dess banala handling, endimensionella karaktärer och brist på djup...men kom igen nu; Det är en film som är baserad på en tecknad serie som i sin tur är baserad på en leksak. En film som handlar om gigantiska robotar i krig. Robotar som kan förvandla sig till bilar, flygplan och i stort sett vad som helst annat. Vad hade ni förväntat er!? Det är inte direkt Fellini vi snackar om...

Det här är helt enkelt en sådan film som man får ta för vad den är: lättviktig sommarunderhållning med en nostalgisk touch; fullspäckad med coola actionscener, komiska inslag och fantastiska specialeffekter. Och som sådan fungerade den alldeles utmärkt i mina ögon. Två saker störde mig dock:
Att Megatron förvandlades till ett stridsflygplan. Det vet väl alla att han skall bli en pistol!? Och sedan när blev Bumblebee en tuff Camaro? Han är ju en liten söt Folka! Sedan måste jag även säga att det kändes lite konstigt att de gett Optimus Prime läppar, men det kan jag leva med...
På det stora hela en riktigt skön no-brainer-rulle, dock.

Söndagen och Måndagen hängde jag bara hemma och gjorde så lite som möjligt för att sedan återvända till jobbet idag. Känns ärligt talat sådär...


Dagens:
Ryan Adams - Halloweenhead

6 comments:

Anonymous said...

HAHAHA! Fy fan va värt!
Semestern blev inte så tokig ändå!?

Bra äventyrat!

Anonymous said...

hahaha, dom insåg nog svårigheterna med att få en jätte pistol in i handlingen på ett coolt sätt.. Den ska ja se me glädje.
Som fisken sa, Bra äventyrat.

Calle Abrahamsson said...

"En film som handlar om gigantiska robotar i krig. Robotar som kan förvandla sig till bilar, flygplan och i stort sett vad som helst annat. Vad hade ni förväntat er!?"

Bra sagt! Det krävs en riktig rot för att kräva mer än en häftig film ur transformers. Det är ingen handling det ska vara tal om. Det är ju själva Transformers som är grejen, en påfrestande story skulle ta bort fokus från robotarna.

*Optimus prime hade flames, det har han ITNE i serierna.

*Bumblebee var en camaro i de senare tecknade filmerna om transformers

*Megatron har väl alltid varit ett stridsflygplan, samtidigt som han alltid också varit en pickadoll?

//Starscream-kille4ever

*ot
Skönt att ha dig tillbaka

Ronnie said...

Calle:
*Flamesen (stavning?) gjorde inte så mycket, faktiskt...tyckte de var lite coola.

*Aha...där ser man. Han var iaf en Bubbla när det gick på Sky Channel och i tidningarna jag köpte...fattar inte varför de bytte dock. En Bubbla är ju waaay cooler än en Camaro.

*Är du säker? Tycker mig minnas att han kunde bli en tank i någon version av serien, men inte ett jetplan...

Calle Abrahamsson said...

En bubbla ger inte samma coola intryck som en camaro. Det är en amerikansk film, så jag kan sätta en peng på att det handlar lite om marknadsföring också.

*Jag är nästan säker på att Megatron kunde bli ett jetplan. I serierna blev han alltid en pickadoll, men okej, leksaken megatron - som jag ägde. Kunde bli ett jetplan. SÅ kanske det var.

Party i helgen?
MSN god damn.

Emres Blogg said...

HAAHHHHHAHAH fan va underbart!!! så jävla bra ROnnie!!