Friday, May 04, 2007

Jo, visst är han skicklig. Men hans repertoar verkar lite begränsad...

Dagens inlägg är förmodligen ganska ointressant för de som inte bor i Eskilstuna. Gör du inte det vet du nämligen inte vilka jag syftar på. De av er som är från stan har å andra sidan knappast kunna missa dem. Killarna som brukar sitta nere på stan och spela dragspel i förhoppning om att folk skall skänka pengar till dem.

De är väl en två-tre stycken i varierande ålder som brukar sitta utspridda över hela centrum. Alla trakterar sina dragspel ganska skickligt, även om jag egentligen tycker att det generellt är ett ganska otäckt instrument. Eller, alla spelar åtminstone ganska bra. Den yngste av dem (han som brukar sitta utanför Gallerian och Systemet) verkar nämligen bara kunna en enda låt. Jag vet inte om man kan säga att någon är skicklig bara för att han kan spela en enda låt perfekt.

Jag har nämligen passerat honom flera gånger i veckan sista två månaderna och varje gång (nu menar verkligen varje gång) har han spelat Kaomas gamla hit Lambada. Den minns ni väl? Det var den irriterande låten som gjorde lambada till världens populäraste dans under ett par månader i slutet av 80-talet. Runt, runt, runt...samma slinga. Utan slut. Han spelar den perfekt, utan ett misstag. Men han spelar ingenting annat. I alla fall inte så vitt jag hört.

Kan han inte spela någonting annat? Om han nu kan spela annat, varför gör han inte det? Och hur står folk som har butiker i närheten ut med att höra samma låt repeteras i oändlighet dagarna i ända? Hur står han själv ut? För det kan väl inte vara så att det är en slump; att han faktiskt spelar annat men att jag bara råkat passera just de mer än 20 gånger han spelat Lambada?

Det är ett mysterium.

För att nu byta ämne helt så innefattar Dagens den här gången en artist jag aldrig trodde jag skulle förekomma där. Det är nästan med viss skamsenhet jag skriver det:

Dagens:
Laakso feat. Peter Jöback - Italy Vs. Helsinki

Tur att man har ett öppet sinne.

10 comments:

Ankaret said...

Lambada knäcker! Hahaha!

Helsinkilåten är riktigt fin ...även om jag har stretat emot så gott det går men det har väl gått sådär. ;)

Marcus said...

Måste faktiskt erkänna att jag oxå (men bara nästan!!!) smågillar Laakso låten.......

Marcus said...

"Come with meeeee, come with me to Italyyyyyyy"

Calle Abrahamsson said...

ahaaa. jag har aldrig sett människan som spelar dragspel, men jag har hört lambadan en hel del när jag varit på stan den senaste tiden.

Killen med trumma, gitarr och dragspel är för övrigt jävligt bra.

Ronnie said...

Honom har jag inte settt på jättelänge! Men han var grym för ett par år sedan...sist jag såg honom lät han mest: "meeehmeeeehmeeeeeeeeeeh" och såg jävligt sliten ut.

Wally said...

Dagens låt är grym om du frågar mig. Och snubben kan ju faktiskt sjunga rätt bra. Han och killen med trumman och hunden borde göra något ihop.

Danne Fyris © said...

Någon av dom där lirarna brukar hänga utanför min ica-affär på gillbergaplan.

Jag hatar dom, allihopa! Skulle aldrig ge ett öre till någon!

Om man e så vass borde väl ett riktigt musiker-knäck vara möjligt!

HUGG!

;)

Anonymous said...

Det är så irriterande, jag ringde till polisen och frågade om de kunde få bort de här dragspelarna. Det är tydligen lagligt det här, förutom att pengarna finansierar kriminell verksamhet (tror de). Allt man kan göra är att ingnorera.
Jag tycker det känns som att de andra som spelar inte kan någon låt utan bara drar och trycker??
En dag gick de ihop fyra stycken och körde samtidigt utanför ingången till 21:an, roligt för kaffe-affären :)

Ronnie said...

Haha! Fyra dragspelare utanför din butik = välkommen till helvetet!

Ines Karin Helena Roskvist said...

Då vet jag vart han tagit vägen då! Efter tre veckors lambada fick alla på Drottninggatan nog, killen skulle bort. Att han skulle åka till Tuna var inget jag hade planerat. Förlåt Ronnie.