Tuesday, May 15, 2007

Jag som trodde boten var nådd förra sommaren.

Jag undrar om jag någonsin kommer att upphöra att förvånas över vad den svenska musikindustrin spyr ur sig. Ja, jag skriver just "den svenska musikindustrin". Det känns nämligen som att vissa av de artister och låtar som tillåts bli storsäljare här faktiskt är betydligt sämre än det som släpps i till exempel USA eller Storbritannien. Nog för att radiohitsen där kan vara nog så tillrättalagda, menlösa och plastiga. De är i vilket fall som helst tusen gånger bättre än många Sveriges radiohits. Jag menar, tänk efter. Vi låter Markoolio och Linda Bengtzing hamna på topplistan!

Sämst av alla är de så kallade "sommarplågorna". Av någon anledning är det en ganska stor grej att utse årets sådan varje sommar och jag trodde i min enfald att det absoluta lågvattenmärket nåddes förra året i och med Basshunters Boten Anna.

Oj, så fel man kan ha. I år har nämligen Warner lyckats gräva fram Frida. Hennes låt Dunka Mig Gul Och Blå marknadsförs till och med från skivbolagts sida som "årets sommarplåga". Så säkra är de på sin sak. Låten är precis lika usel som man kan tänka sig. Om man ens skall kalla det låt. Det är snarare en sångslinga som upprepas runt runt över ett tråkigt beat och en akustisk gitarr. Första gången jag hörde den käkade jag frukost och kollar på Aftonbladets nya tv-kanal (som för övrigt utgör ett riktigt lågvattenmärke i sig, men mer om det någon annan gång) och höll, bokstavligt talat, på att kvävas av min morgongröt när Frida uppträdde i studion. Inte enbart för att låten är så usel, utan även för att hon innan hon spelade den förklarade att den var ganska tragisk och handlade om kärlekstörstande människor som är beredda att gå med på vad som helst för att få lite mänskligt närhet.

Inte för att krossa dina illusioner, Frida, men jag tror inte det var därför bolaget signade dig och valde att släppa den låten som singel samt marknadsföra den som sommarplåga. Jag tror att de såg möjligheten att dra in stora pengar på en låt som är perfekt för fulla, sommarkåta svennar att sjunga med i på uteserveringarna i sommar. Om det är ett allvarligt budskap bakom texten är det minst sagt otydligt och jag törs nästan lova att det kommer att gå de flesta presumtiva köpare av singeln förbi.

Det är en riktigt, riktigt dålig text och att låten dessutom sjungs på skånska gör inte saken bättre. Skånska kan vara fantastisk charmigt och höja en låt rejält. Se till exempel Familjen och Bob Hund. Om låten å andra sidan är dålig, kan det göra den ännu sämre.
Allvarligt talat: "Jaug behöuver lete värjme...au de skau jau fåu. Pompa maj gäul au blau"...det funkar inte.

Om det här blir årets sommarplåga kommer jag garanterat att tappa förtroendet för svenska folket en gång för alla.

Dagens:
Vad som helst utom Frida - Dunka Mig Gul Och Blå. Och då menar jag verkligen vad som helst!

4 comments:

Calle Abrahamsson said...

Den är ju inte bra alltså. Men när du förklarade att hon faktiskt hade ett "syfte" med låten så insåg jag snabbt att den nog var ganska dålig. Den är ju ett skämt, inget annat. Jag ska nog börja skriva musik.

Anonymous said...

Snälla, ändra stavningen på Storbritannien! Du stavar ju alltid annars så bra...

Ronnie said...

Haha! Så går det när man smygbloggar på arbetstid och inte hinner läsa igenom inläggen ordentligt innan man publicerar dem!
Nu är det ändrat iaf...

Gillar att du INTE påpekade min stavning av boten/botten i rubriken. Var rädd att ingen skulle fatta vitsen...

Danne Fyris © said...

Det värsta är ju att Frida inte ser ut som man kan tänka sej att en sån brud ska se ut som sjunger en sån text!

Bort med fula kändisar!