Tuesday, May 08, 2007

Ett långt och övervägande postivt inlägg om tre aktiva dagar.

Jag är medveten om att det kanske inte är särskilt intressant att läsa om hur roligt/trevligt jag haft. Det är säkerligen betydligt roligare med bittra, besvikna inlägg. Men ibland har man en sådan där guldhelg som det bara inte går att säga något negativt om.

Den här helgen (i viljen jag även räknar in måndagen eftersom jag var ledig då också) var en sådan. Det började redan i fredags med att den sjukt snygga Cheap Monday-kavajen jag köpt över internet anlände. På kvällen gigade The Mary Onettes på Raw. Jag spelade skivor och det var tyvärr sådär med folk och därmed upplagt för en halvdan kväll. Bandet var dock så fantastiska att de vägde upp allt. Faktum är att de var så bra att de under låten Pleasure Songs från senaste skivan gav mig gåshud, något som inget av de band som spelat på Raw tidigare lyckats med, även om ett par av dem varit mycket bra.

På lördagen var det dags för årets första veteranmarknad på Aros flygfält strax utanför Västerås. Klockan tio på Lördagsförmiddagen hämtade Elenors pappa oss utanför lägenheten. Visst, jag var lite trött och hängig efter kvällen innan men inte värre än att det gick att avhjälpa med lite kaffe. Nu hittade jag visserligen ingenting alls på marknaden (hade hoppats komma hem med åtminstone en gummi-bussning som skall hålla choken på plats på min Vespa Touring) men det var ändå en trevlig utflykt.

Vi var hemma igen vid tre-snåret och beställde då pizza från Nejlikan för att sedan ta bilen ut till Stenby gård för att käka den och kika på djuren. Det var otroligt kul att se Qusans reaktion på grisar, ankor, getter och får. Någonstans, djupt i hennes gener ligger nog lite jaktinstinkt begraven. Men nu snackar vi väldigt djupt. Hon verkade nämligen mest förvirrad. Vi passade även på att ta en promenad i skogen bakom och konstaterade att det faktiskt är väldigt vackert där. Skumt att man inte upptäckt det tidigare.

På kvällen satt vi och junade lite på balkongen och bestämde oss lite spontant för att gå ut och ta ett glas. På något sätt hamnade vi på Dannes Bar där det var karaokekväll och de enda gästerna förutom mig och Elenor var ett sällskap på fyra-fem personer samt tre killar som var upptagna med att spela biljard. Vi drack ett par öl och jag passade på att sjunga Suspicious Minds innan vi gick hem. Karaoke är underskattat.

Nej. Det är inte slut än. På Söndagen tog vi bilen tillbaks till Kronskogen, bakom Stenby Gård. Den här gången med filt, picknick, lite att läsa samt gitarren. Vi placerade oss i en lite avskild glänta och låg sedan kvar där tills framåt eftermiddag/tidig kväll. Riktigt skönt att bara dega, läsa och spela gitarr i solen.

Framåt fyrasnåret fick jag ett lite märkligt sms från Fisken i vilket han förklarade att han varit på konfirmationsfest och var packad. På en söndagseftermiddag. "Kul för honom", tyckte jag och tänkte inte mer på det. När vi kommit hem lite senare ringde han dock upp och frågade om jag inte ville gå ned på Biskopen för att ta en öl och snacka lite. "Vad fasen", tänkte jag. "Jag är ju ändå ledig imorgon". Sålunda hoppade jag in i duschen för att fräscha upp mig och tog cykeln ned till Bishops Arms. Firren var redan på plats och var väl i ärlighetens namn ganska mycket bladigare än jag (trots att jag druckit ett par öl medan jag gjorde mig i ordning). Vi blev kvar där tills de stängde klockan tio. Då föreslog Fisken att vi skulle gå hem till honom och fortsätta. Han behövde ändå hjälp med att ta ut en grej på gitarr. Väl hemma hos honom åkte vinet fram och vi blev sittande till sent på natten. Vet inte hur mycket vin vi gjorde slut på, men det var hur som helst mer än jag tänkt mig.

Måndagen var jag ändå tvungen att pallra mig upp tidigt, eftersom jag lovat Elenor som nyligen fått jobb på en dagverksamhet för pensionärer att komma dit och spela lite gitarr för åldringarna. Jag spelade lite Cornelis, Taube och liknande svenska vis-standards och det var faktiskt riktigt roligt. De må vara gamla, gaggiga och förvirrade men de är samtidigt väldigt postiva och uppskattande. Jag blev tillfrågad att komma tillbaks vid ett senare tillfälle igen och det kommer jag med glädje att göra!

Slutligen passade jag på att ta en sväng förbi Micro på vägen hem för att ta del av deras specialerbjudande på Meguiars produkter för frodonsvård. 10% rabatt samt få tre till priset av två om köpet betalas med Micro-kortet. Kom hem med såväl lack- och kromrengöringsprodukter som carnaubvax och en tvätthandske i microfiber. Nu skall scootrarna få sig en rejäl uppfräschning! Skall bli spännande att se om Meguiars produkter är så bra som det sägs...

Om du orkat läsa hela vägen ner hit är det nog på sin plats att be om ursäkt för det kanske onödigt långa och tråkigt positiva inlägget. Men det är sällan man upplever en helg som känns så pass perfekt som denna gjort, därför kände jag mig tvungen att skriva det.
Hoppas ni återkommer ändå.

Dagens:
Manic Street Preachers - Rendition

5 comments:

Danne Fyris © said...

Spontanfyllor är det bästa man!

Skulle velat se dej bland gamla brudar på hemmet,
du är en ny Alf Robertsson!

Jimmy said...

Instämmer med föregående talare. verkar ha varit en fab helg, sånt är roligare o läsa om tycker jag i.af.må väl!

Louie said...

Det här var du värd Roine, mycket treflig läsning. Kul också att du har börjat ta hand om din Lord of the rings figurer och putsar upp ringbäraren med lite "frodonsvård".

Ronnie said...

Tackar boys!

Klart jag tar hand om mina samlarprylar, Musslan. Draken jag fick av dig i födelsedagspresent förra året har också fått sig en grundligt polering.

Calle Abrahamsson said...

MEN SNARK!
(nä, jag har fortfarande inte fått igång cap one)

SAD FACE