Wednesday, April 11, 2007

Jovars, en annan lever ju ganska snålt.

Använde förmiddagen till att styra upp diverse grejer som strulat på sistone. Såsom till exempel den irriterande restskatten jag skrev om för ett par dagar sedan...

Efter ett samtal till skatteverket visade det sig att jag har till November på mig att betala in pengarna. Visserligen till viss ränta då, men den kommer inte att uppgå till mer är sisådär en 50 kronor. Det kändes ganska skönt. Passade även på att fråga hur det kom sig att jag fått så pass mycket att betala. Tidigare år har jag nämligen så gott som alltid fått pengar tillbaka. Svaret blev att det tydligen var flera arbetsgivare som betalat in för lite (jag är ju något av en mångsysslare), men att det såg ut som om det var Eskilstuna Kommun som var den största boven.

Således rev jag fram det senaste årets lönespecar (ni vet, de där pappersarken man får hem en gång i månaden och i bästa fall sätter in i en pärm för att sedan glömma bort) för att försöka utröna vart det gått galet. Det gick ganska fort.
Tidigare jobbade jag på en högstadieskola parallellt med att jag var kontaktperson åt en funktionshindrad kille i 25-årsåldern. Från skolan hade jag "normal" lön, för uppdraget som kontaktperson hade jag en 1000-lapp i månaden, varav 500 kr var arvode (som skall skattas) och 500 kronor i ersättning för utlägg (som ej behöver skattas).
Min sista lön från skolan fick jag i Januari. Där hade skatt dragits som vanligt, men efter det har de inte dragit ett öre. Alltså har jag inte skattat för några av pengarna jag tjänat in som kontaktperson. Eftersom det rört sig om så små summor har jag inte reagerat över det, men det har samlats ihop under året och slutligen blivit strax över 3600 kronor.

Smått irriterad ringde jag kommunen för att fråga vad fasen de gjort så för (ja, jag vet att det är ett beteende värdigt en tjurig gubbe) och fick till svar att de går efter en tabell, och eftersom de sett att jag inte tjänat mer än en viss summa varje månad inte dragit någon skatt. Men vad fasen! De måste väl fatta att jag har ett annat jobb vid sidan av!? Eller tror de på fullt allvar att jag lever på 500 kronor i månaden?
Nädå. Enligt kvinnan jag fick tala med är det mitt ansvar att ringa och informera dem om hur mycket jag tjänar på mina andra jobb. Trots att det faktiskt står i arbetsbeskrivningen för en kontaktperson att man "vid sidan av annat arbete skall fungera som en vän och en länk till övriga samhället" eller något i den stilen.

Jag har alltid sett mig själv som en person med hjärtat mer till vänster än höger. Självklart har jag ingenting emot att betala skatt, så länge det kommer alla till gagn. Trots det kan jag inte låta bli att tycka att det här känns riktigt bittert. Som att betala för ingenting, liksom...
Antar att jag helt enkelt är full av dubbelmoral.

Dagens:
Radiohead - Anyone Can Play Guitar

8 comments:

Danne Fyris © said...

VA I HELVETE!

Vilken jävla stil!

Jävla märkligt, fast det är dock inte första gången ja hör om kommunen som största boven...

Måste kolla om man kan betala 50kr mer varje månad på min kommunlön och kanske slippa otrevliga överraskningar nästa år...

Danne Fyris © said...

hoppsan, nu blir väl Tony galen...

fast ja kan tänka mej att betala 2000 om året för att ha hans jobb...

Lyfta i bryggor i vilsta en sommardag..

PFFFFFFFFFFFFFFT

Calle Abrahamsson said...

Surt! Jag lider verkligen med dig. Själv har jag aldrig varit med om att bli återbetalningsskyldig till sveriges kära skatteverk. Jag tycker kommunen ska betala din räkning istället.

Du har bytt typsnitt!

Ronnie said...

Din tid kommer nog, skall du se.
Håller med om att kommunen borde gå in och hjälpa till. Imo är det dem som sjabblat...men så funkar det tydligen inte. Jaja. Får väl börja stoppa undan redan nu, då blir det ju bara 450 spän i månaden...:-(

Jepp, typsnittet är bytt! Tröttnade lite på det gamla...vad tycks? Bättre eller sämre? (Säg bättre!)

Calle Abrahamsson said...

Ja, min tid kommer förmodligen också.
Men nu tänker jag gotta mig i de 7400kronorna som jag kommer få tillbaka.

Mycket bättre. Men du måste skaffa dig en logga.

Ronnie said...

Vafan. 7400 kronor?
Din gris.

Logga kommer när jag har ork/tid att fixa en.

Calle Abrahamsson said...

Javisst. Katjing! Ibland lönar det sig att ha varit fast anställd av kommunen, men bara i efterhand.

sugplopp said...

Du får väl se det som att du förgyller en del människors vardag lite grann... Skattepengar (tro mig, jag är inte så förtjust i det heller) går i vissa fall till något bra - när vi inte tänker på hur korrupt vårt land blivit...