Friday, April 20, 2007

Du kan ta dina valar och stoppa dem du-vet-vart!

Jag hoppas ingen kommer att bli upprörd efter dagens inlägg och vill på förhand förklara att jag inte på något sätt förringar dagens miljöproblem eller dem som kämpar för att göra folk uppmärksamma på dem. Jag tycker miljön, klimatet och vad som håller på att hända med dem är av yttersta vikt.

Men det finns inte en chans i helvete att jag tänker gå med i Greenpeace. I synnerhet inte efter idag.

Så här är det: jag har alltid tyckt att Greenpeace visserligen tycks åstadkomma en hel del gott med sina demonstrationer och aktioner men stört mig en smula på deras värvningsteknik. Jag får lite sektvibbar och de där snubbarna i blåa jackor de skickar ut för att trakassera folk på stan känns ungefär lika kul som en alkis som står och skriker mitt på torget för sig själv - man tittar ned i marken och går så fort man kan förbi när man ser dem.

Och på sistone har det blivit etter värre, då de anställt en gammal bekant till mig. Nej, jag tänker inte nämna några namn. Men han gick i min klass på gymnasiet. Jag kan inte påstå att vi någonsin umgåtts egentligen, men vi hängde lite i kafeterian på St. Eskil när det begav sig. Och sedan vi gick ut skolan har vi stött på varandra ibland och växlat några ord då. På sistone har han dessutom kommit in en del på jobbet och snackat lite.

Hur som helst är han nu Greenpeace-värvare. En riktigt irriterande sådan, dessutom. Flertalet gånger har han varit på mig på stan.
-Tjena, Ronnie! Skall du inte bli medlem?
Varje gång har jag bara muttrat ett nej och pinnat vidare. Efter ett tag kom han in på jobbet igen. Han frågade varför jag ignorerade honom på stan och sade att han såklart inte skulle hålla på och tjata mer. Ok, tänkte jag. Han får väl en chans.

Sagt och gjort. Nästa gång han stod där i sin blåa Greenpeace-jacka och ropade på mig stannade jag och snackade lite. Den gången var Elenor med också och det tog såklart inte lång tid innan han frågade om det inte var dags att bli medlem. Jag förklarade lugnt och sansat att jag inte ville det. Då säger han:
-Men jag vet ju att du är intresserad av sådant här. Om du inte blir medlem åker du snålskjuts på oss andra! Du kan inte skylla på att du inte har råd, för jag vet ju att du jobbar heltid!

Okej. Det är väl inte jag som skall förklara varför jag inte vill bli medlem utan han som skall förklara varför jag bör bli det? Något han uppenbarligen inte gjorde särskilt bra, då jag inte kan dra mig till minnes ett enda av hans argument. Jag blev lite småsur, kom med någon ursäkt om att jag hade lite bråttom och avlägsnade mig så snabbt som möjligt.

Efter det har han varit in på jobbet ett par gånger till och betett sig som om ovanstående episod aldrig utspelat sig. Jag har så sakteliga släppt min grinighet gentemot honom och tänkt att han kanske kommit till insikt om att det inte är helt ok att försöka pracka på folk man känner medlemskap på det där sättet.

Men så, idag, kom det slutliga slaget i magen: jag hade precis varit på Systemet och handlat lite öl. Hade lite bråttom tillbaka till jobbet eftersom min lunch egentligen var slut. Då ropar Greenpeace-killen på mig.
-Tjenare, svarar jag. Jag har lite bråttom. Vi får snacka en annan gång!
-Nämen, men vänta! Det går fort. Jag vill bara fråga en sak.
Han kutar fram till mig, pekar på min Systemetkasse och säger:
-Så du har råd med sådant DÄR men inte ett medlemskap i Greenpeace?

Ärligt talat. Är du helt dum i huvudet? Jag väljer väl själv om jag vill bli medlem i Greenpeace eller köpa öl för mina pengar, och skall inte behöva skuldbeläggas av en nyfrälst miljödåre. Som den timida kille jag är sade jag bara något i stil med:
-Nä, men sluta nu. Hehe...jag har bråttom till jobbet
Sedan gick jag fort iväg. Inombords hade jag dock helst velat spotta honom i ansiktet.

Grattis Greenpeace. Tack vare en av era värvare har jag idag bestämt mig för att aldrig, aldrig någonsin gå med i eran lilla miljösekt. Inte ens om himlen skulle bli självlysande av alla gaser som släpps ut. Hoppas ni är nöjda med hans insats.

Dagens:
Shout Out Louds - Tonight I Have To Leave It (Kleerup remix)

17 comments:

Anonymous said...

Det finns ju en enkel lösning på problemet. Bli medlem så slipper du värvarens tjat! Haha

Danne Fyris © said...

Thomas glad stod på stan!

Greenpeace är guld, deras värvare suger!

Aktivist eller inte!

Jag ska bomba sälmördare!

Calle Abrahamsson said...

Jag lider med dig Ronnie. Greenpeace-värvarna förstör deras rykte något enormt. Varje gång man går på stan, mest på fredagar/lördagar, så försöker de alltid haffa en, förslagsvis på väg förbi carlings eller utanför systemet. Det finns liksom ingen hejd på dem. Numer när stöter på dem så halvskriker jag alltid "NEJ NEJ NEJ!! och drar upp kragen så långt det bara går, så fort jag snuddar vid nånting som skulle kunna liknas vid ögontakt med nån av värvarna.

Dom lär nog tro att jag är en glad säklubbare vid det här laget.

Ronnie said...

Det är faktiskt inte herr Gladh det gäller...även fast man skulle kunna tro det.

Jani said...

Sätter en femma på att det är Mange ?

Ronnie said...

Jani: Jag säger varken säger varken ja eller nej. ;-)

sugplopp said...

Min jobbigaste men samtidigt bästa enocounter med en greenpeace-värvare var när jag fick frågan;
- Men vaddå? Vill du inte göra något för miljön?
Jag svarade
- Vad vet du om mig?

Han blev knäpptyst.

Håller med fisken.

Anonymous said...

Du är nog inte den första som lackar på dom! Vissa av deras "väravare" verkar vara helt slut i huvet. Precis som du säger så är det en viss "sektkänsla" på en del av dom. Det jag tyckte var anmärkningvärt var kommentatrn "Om du inte blir medlem åker du snålskjuts på oss andra!" - Va fan är det för resonemang? Inte fan är GP dom enda som värnar om miljön och inte fan behöver man stödja en organisation för att främja mijön... Jag gillar GP och är en av dom som stödjer deras arbete, dock borde dom skicka sina värvare på utb. så att som slipper skrämma iväg svenne-banan... ;)

/TJ Hooker

nature boy said...

Ska ja "fixa" han åt dej?

Ronnie said...

Ja, gör det Jack! Han förtjänar´t...

Anonymous said...

Haha skönt berättat 8-) Jag förstår din ilska.

Anonymous said...

oj, gudars, jag hittade din sida och precis det här har jag gnällt över i flera månader nu, känns det som. jag stod utanför systemet en gång, och då - hallå där, vet du hur mycket den där chipspåsen kostar?!! ... och jag är ju så lättmanipulerad när det gäller samvetet så jag blev medlem. kan du tänka dig. nu i efterhand så har jag lust att skrika att de kan hänga sig själva. jag menar... vad vet de om folks pengasituation? jag får hjälp av socialen, och nu skäms ju inte jag över det men det finns väl folk som har det som något känsligt och då skall >dessa< attackera när ens mor har köpt en chipspåse åt en, som man råkar äta bland folk (som i mitt fall, hihi) TVI VETE. nu fräser jag JAG ÄR REDAN MEDLEM när de försöker med något. att de tror sig få vara så hänsyslösa bara för att de försöker med något gott, idioter.

hoppas allt är bra! [:

Ronnie said...

Ja, de är hemska. Det värsta är att de, enligt vad jag har hört, jobbar på provision. M a o är det inte enbart värvarnas eget brinnande engagemang som driver dem...vilket sätter saker i ytterligare ett annat ljus. Ett inte särskilt smickrande sådant...

Anonymous said...

Jag vet för övrigt vem du syftar
på, om det är till nån tröst så kör
han igenkänningstaktiken på mig
också.

Anonymous said...

Meh. jag tycker du låter lite känslig ärligt talat. han skämtar ju bara. elelr ser det som en kul grej att hålla på.

Anonymous said...

Jobbar själv som värvare för Greenpeace och kan garantera dig att jag skulle inte ens drömma om att försöka värva nära och kära, för JAG VÄGRAR vara den där jobbiga och tjötiga jäveln. Vill dem gå med eller prata miljö så får dem komma till mig. Kan också säga dig att man ska som värvare acceptera ett NEJ, jag gör iaf. Så dra inte alla över en och samma kant bara för att du har en oskillad gammal klasskompis som saknar vett:) Ha det gott.

Ronnie said...

Skönt att höra. Som sagt, jag förstår att det inte är Greenpeace det beror på egentligen utan bara värvarna i sig.

Tilläggas bör även att sedan jag skrev det hör inlägget för fyra år sedan (hehe) har det blivit betydligt bättre och värvarna är inte alls lika påflugna längre!

Bra - både för Greenpeace och oss som flanerar på stan! :)