Tuesday, March 20, 2007

Popmusik är sannerligen djävulens påfund.

Det här kan ses som ett litet tillägg till gårdagen inlägg, då jag kom på att jag utelämnat en ganska intressant incident från helgen.

Som sagt så spelade jag skivor på Raw under Lördagskvällen och det var riktigt kul, trots att det inte såg alltför lovande ut till en början. Till en början var det inte mer än en handfull gäster, men framåt tolvsnåret rann folk till och snart hade jag ett ganska bra golv. Runt klockan halv ett kom en ung tjej fram. Hon var väldigt glad och sade att hon tyckte jag spelade bra musik. Kul, så klart. Det är alltid kul med positiv respons, i synnerhet eftersom folk i allmänhet inte säger så mycket om de är nöjda med musiken som spelas, utan har en tendens att bara dansa på.

Nu berättar jag så klart inte detta för att skryta om att folk tycker jag är bra som DJ, utan för att hon kom tillbaka igen senare under kvällen. Då var hon ännu gladare och gav mig ännu mer beröm. Återigen: kul! Klart man blir lite smickrad...Men när hon kom tillbaks en tredje gång, gladare än någonsin började det kännas en smula märkligt. Inte minst på grund av vad hon sade:
"Du spelar jättebra! Verkligen bra musik! Jag är kristen, men tycker du spelar jättebra musik och dansar ändå!"

OK...inget ont om folk med djup tro. Jag kan ibland önska att jag själv kunde förlita mig på en högre makt på det viset. Det är nog ganska skönt. Trots det kan jag inte låta bli att tycka att det är en smula märkligt att uttrycka sig på det sätt hon gjorde. Som jag kan se det kan det tolkas på något av följande sätt:
  • Musiken du spelar är egentligen inte ok att dansa till, då den är ogudaktig.
  • Musiken du spelar är egentligen inte ok att dansa till, då du är ogudaktig.
  • Att dansa är ogudaktigt och därför egentligen inte ok.
  • Jag är nyfrälst och känner att jag måste berätta för alla att jag är kristen.

Samtliga dessa alternativ känns lite sådär, va? Hur mycket jag än funderar kan jag dock inte komma på någon vettig förklaring till varför hon annars skulle uttrycka sig som hon gjorde.
Någon som har ett annat förslag, kanske?

Dagens:
PJ Harvey - Sheela-Na-Gig

5 comments:

Wally said...

Att dansa är syndigt!

Danne Fyris © said...

Jag tror hon hoppades på att du skulle vara kristen och dra av en rökare med Alf Robertsson.

Nej, men allvarligt. Förmodligen ett sätt att få tillbaka ett pinnhål från gud eftersom hon förmodligen inte FÅR vara ute och dansa och sprita.

Finns ju dom som hade tagit det som en raggningsreplik med allt vad det innebär!

HÄNG GUD!!!

Calle Abrahamsson said...

Kristna brudar är i regel lite torrare och hänger på crossnet.se. Det har Becca sagt. (hon är kristen)

Emres Blogg said...

Kristen, men vafan, hon borde ta en tripp till det största Tibetanska templet i Bejing, där en 13 meter hög Buddha stirrar ner på dig, då blir man buddist i själen!!

Eller om man tar en liten nätt tur till Ugandas djungler, hoppas på att möta Gud i form av Malariamyggor!

Anonymous said...

Hahaha... märkligt, mycket märkligt!